"Masło orzechowe" i "mleko kokosowe" znikną ze sklepów

Po wyroku Trybunału Europejskiego, producenci żywności będą musieli zmienić nazwy niektórych produktów.

Fot. 123RF/Picsel

Z pewnością wielu z nas zdążyło już przyzwyczaić się do tego, iż Unia Europejska lubi zaskakiwać nas niecodziennymi decyzjami. W ostatnich latach duże kontrowersje budziło chociażby uznanie ślimaków za ryby lub kontrola krzywizny bananów.

Niedawno do grona absurdalnych regulacji dołączyła ta, dotycząca mleka kokosowego oraz masła orzechowego. Okazuje się bowiem, iż nazwy tych produktów mogą godzić w interesy niektórych producentów żywności.

Jak dosyć powszechnie wiadomo, w krajach Unii Europejskiej funkcjonują przepisy, rezerwujące nazwy „mleko", „śmietana" czy też „masło" wyłącznie do określonych grup produktów. Mają one na celu przede wszystkim ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami producentów żywności.

Na te same przepisy powołało się Niemieckie Stowarzyszenie na rzecz Bezpieczeństwa Gospodarczego (Verband Sozialer Wettbewerb) wnosząc do Trybunału Sprawiedliwości UE sprawę przeciwko Tofu Town - lokalnemu producentowi żywności roślinnej. W efekcie Trybunał przychylił się do wniosku VSW, stwierdzając iż takie nazwy jak „ser", „masło", „śmietana" czy też „mleko" powinny pozostać zarezerwowane wyłącznie dla produktów pochodzenia zwierzęcego.

Za sprawą tej decyzji ze sklepowych półek powinno zniknąć „masło orzechowe", „mleko kokosowe" lub „mleko sojowe". Wyjątek mają stanowić produkty, które na lokalnym rynku funkcjonują dłużej niż 30 lat. Jak łatwo się domyślić, pod koniec lat 80. w Polsce raczej próżno było szukać tego rodzaju nowinek kulinarnych.

Pobierz aplikację smaker

Komisja Europejska odrzuciła prośbę polskiego Ministerstwa Rolnictwa, zabiegającego o bardziej liberalne podejście do tej kwestii. Zgodnie z komunikatem MRiRW przedsiębiorcy będą musieli zrezygnować z budzących wątpliwości nazw produktów. W przeciwnym razie polscy urzędnicy będą zmuszeni do podejmowania kroków egzekwujących unijne prawo.

Jak pokazuje doświadczenie, producenci potrafią wykazać się sporą dozą kreatywności. Zwykle tego typu zagrywki kojarzyliśmy z wprowadzaniem konsumentów w błąd, tak jak np. wtedy, gdy nasze sklepy zalazła fala wyrobów sero- i masłopodobnych. Obecnie, jednak wiele wskazuje na to, iż niektóre marki będą musiały wykazać się pomysłowością, aby w ogóle móc pozostać na rynku.

Zobacz, jak łatwo możesz zarabiać ze Smakerem. Kliknij!

Zarabiaj na swoich przepisach!

Komentarze

Ostatnio komentowane przepisy

15 min
8
30 min
4

Polecane artykuły

Informacje Bataty z grilla zastąpią najlepsze przekąski. Jakich przypraw używać do nich i z czym je podawać?

Bataty już od kilku lat dosyć często goszczą na naszych stołach. Można przygotować z nich frytki z piekarnika, dodać do warzywnych potrawek, a nawe...

0
Informacje Możesz go jeść bez ograniczeń również podczas odchudzania. Odkryj makaron 0 kalorii

Znasz niskokaloryczny makaron, który nie tuczy? Czy to w ogóle jest możliwe? Okazuje się, że tak! Makaron konjac to nowość z Chin, która podbija in...

19
Ewa gotuje Ewa Gotuje: Schab z rusztu na trzy sposoby oraz sernik pistacjowy

Majówka to czas, kiedy w szczególności szukamy przepisów na dania z grilla. Z pomocą przychodzi Ewa Wachowicz, która w asyście Mateusza Gesslera pr...

1
Informacje Energetyczny koktajl z pokrzywy. Na nadmiar wody w organizmie i dobrą pracę jelit

Pokrzywa kojarzy się przede wszystkim z niepotrzebnym chwastem. Tymczasem miłośnicy naturalnej kuchni dobrze wiedzą, że to przydatny składnik. Młod...

1