Do góry

Newsy

10 domowych sposobów na zgagę

Zgaga to dobrze wszystkim znane uczucie pieczenia za mostkiem. Zwykle ten nieprzyjemny objaw dopada nas po obfitym, tłustym posiłku. Jak mu zapobiegać? Co zrobić, kiedy się już pojawi?

Jak bronić się przed nieprzyjemnym pieczeniem? Fot. 123RF.COM/PICSEL

 

Zgaga może u każdego przebiegać nieco inaczej. Warto zwracać uwagę, po jakich produktach mamy nieprzyjemne objawy, aby móc ich w przyszłości unikać lub ograniczać ich ilość w diecie.

1. Zgaga może być objawem zwykłego przejedzenia. Najlepszym sposobem na nią jest jedzenie kilku (na przykład 5 lub nawet 6) niewielkich posiłków dziennie zamiast 3 obfitych dań. Ostatni posiłek można zjeść najpóźniej 2 godziny przed snem.

2. Ważne jest spokojne, powolne jedzenie i dokładne przeżuwanie każdego kęsa. Nie jedzmy też przed ćwiczeniami fizycznymi lub wysiłkiem!

3. Korzystnie działa ograniczenie ilości tłuszczu w diecie. Bardzo tłuste potrawy są ciężkostrawne i zwiększają zgagę. Podobnie dobrze jest uważać z daniami wysoko węglowodanowymi.

4. Aby ograniczyć nieprzyjemne pieczenie ograniczmy alkohol, kawę i papierosy oraz słodycze i mocną herbatę.

5. Wyjątkowo pogarszającymi zgagę produktami są cebula, czosnek, pieprz, mięta, musztarda i pomidory, ostre przyprawy. Na liście zwiększających zgagę smakołyków jest także czekolada i kakao. Picie soków z owoców cytrusowych i napojów zawierających kofeinę także zwiększy nieprzyjemny objaw.

6. Chudy nabiał nie powinien wywołać zgagi. To samo dotyczy chudego mięsa, jabłek i ziemniaków (bez dodatku tłuszczu!). Warunkiem jest oczywiście umiar.

7. Przy zgadze może pomóc szklanka mleka.

8. Posiłki powinniśmy popijać po ich zjedzeniu, nie w trakcie.

9. Do picia najlepiej wybierać wodę niegazowaną. Jeśli zgaga się już pojawiła można stosować wywar z siemienia lnianego lub napar z rumianku. Przypominamy, że przygotowanie wywaru polega na gotowaniu ziaren, aż do uzyskania pożądanej konsystencji (w tym przypadku przypominającej kisiel), a napar na zalaniu ziół wrzątkiem i pozostawienie pod przykryciem (w tym przypadku wystarczy 15 minut, po czym napar odcedzamy).

10. Po obfitym posiłku warto wyjść na spokojny spacer. Wspomaga to trawienie i sprawia, że być może uda się uniknąć zgagi.

Pamiętajmy, aby nie bagatelizować tego objawu, szczególnie jeśli pojawia się regularnie. Refluks żołądkowo-przełykowy, który może wywoływać zgagę, wymaga konsultacji z lekarzem, a niekiedy nawet leczenia operacyjnego.

Anna Wiśniewska/Smaker.pl

Źródło: Mirosław Jarosz, Anna Taraszewska „Nadwaga i otyłość oraz wybrane elementy stylu życia jako czynniki ryzyka GERD” [w:] „Postępy Nauk Medycznych” 2011.
Informacje zawarte w artykule nie są poradą medyczną czy jej substytutem, nie są również konsultacją lekarską. W każdym przypadku problemów zdrowotnych polecamy konsultacje z lekarzem.

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (1)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe

zdjecie uzytkownika

pesto 01 stycznia 2015 Mleko tylko przez chwilę działa dobrze, później pogarsza sytuację. Najlepszy jest wspomniany kisiel z siemienia lnianego oraz migdały.

0 Kto głosował? | Odpowiedz

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń