Do góry

Domowe porady

Migrena kontra dieta


Zwykle zaczyna się niewinnie. Jednych drażni światło i nerwowo opuszczają rolety, inni kręcą nosem, bo koleżanka z pracy wylała na siebie pół flakonika perfum, a jeszcze są i tacy, co najchętniej zrobiliby turn off ptakom, co wrzeszczą za oknem, a samochody jak na złość trąbią i chętnie pozakładaliby kierowcom blokady i nic tak by ich nie ucieszyło jak widok straży miejskiej. Nic poza paracetamolem i szklanka wody do popicia.
Mimo różnych wstępów, rozwinięcie to samo – uporczywy ból głowy, nie dający o sobie zapomnieć. Łykamy tabletki, ale czy nie można było tego uniknąć? Czy spożywany pokarm w myśl zasady: jesteś tym co jesz, ma, aż taki wpływ na nasz organizm, że może w jakiś sposób przysporzyć nam bólu głowy?
Odpowiedź może okazać się zaskakująca.

MIGRENA KONTRA DIETA

Okazuje się, że wiele potraw może przyczynić się do bólu głowy. Jak to jest możliwe?
Substancje aktywne zawarte w przyjmowanym pokarmie mają wpływ na skurcz i rozkurcz naczyń krwionośnych, a tym samym odpowiadają za niedotlenienie mózgu, zmiany ciśnienia krwi. Dlatego tak istotne ma znaczenie poznanie swojego organizmu i jego reakcji na określone grupy pokarmowe, które mogą stać za pojawiającymi się bólami głowy.

NA CELOWNIKU

Przeprowadzone badania we Francji wykazały, że za bólem głowy i migrenami Francuzów stoją białe i czerwone wino, wódka, czekolada i jej pochodne, jaja, wędliny oraz orzechy arachidowe.
Do grona ryzykownych produktów zaliczono również:

- piwo

- kawę
- herbatę
- colę
- napoje energetyzujące
(wszelkie napoje zawierające kofeinę)

- banany
- owoce cytrusowe i soki z nich wyprodukowane
- winogrona
- truskawki

- ogórki
- awokado
- cebulę
- kalafior
- pomidory i sok pomidorowy

- ryby, zwłaszcza tuńczyk, łosoś, makrela, owoce morza
- wieprzowina

- soczewica
- soja

Są to produkty bogate w aminy. Dodatkowo zawierają azotyny oraz ukochany glutaminian sodu.

AMINY

Zaburzają one krążenie wewnątrzczaszkowe, najczęściej jest to tyramina i fenyloetyloamina.

Tyramina powstaje podczas rozpadu białek = proces fermentacji. Zatem znajdziemy ją w: serach pleśniowych, serach żółtych długo dojrzewających, jogurtach, maślankach oraz rybach, konserwach mięsnych i rybnych, awokado, szpinaku, figach, szczawiu, pomidorach oraz ziemniakach.

Fenyloetyloamina występuje w: winach, wędlinach, produktach na bazie mleka w proszku tj. czekolada, lody, słodycze oraz likiery wyprodukowane na bazie mleka i jajek.

Duże stężenie tyraminy lub fenyloetyloaminy charakteryzuje: parmezan, mozarelle, ser edamski, sardynki, tuńczyk, wino czerwone, niektóre wina białe, wermuty, kapustę, kalafior oraz winogrona, czekoladę, cukierki (krówki, irysy, raczki)kakao w proszku, czekolada do smarowania pieczywa, masło orzechowe, likiery adwokat i irish cream.

Szczególnie dużo tyraminy znajdziemy w: drożdżach i wyciągach z drożdży, suszonej kiełbasie, solonych rybach, dziczyźnie oraz marynowanych śledziach.


AZOTYNY

Stosowane powszechnie jako konserwant w przemyśle spożywczym, za sprawą właściwości bakteriobójczych oraz jako barwnik w wędlinach odpowiedzialny za ich zabarwienie na kolor różowy bądź czerwony. Niektórzy są podatni na rozszerzanie naczyń krwionośnych pod ich wpływem.
Azotyny są obecne w: kiełbasach, kiełbasach suszonych, salami, mięsach peklowanych, nowalijkach, przenawożonych warzywach.


UKOCHANY, WSZECHOBECNY GLUTAMINIAN SODU

Znany jak wzmacniacz smaku i zapachu. Prawdopodobnie ma właściwości uzależniające co tłumaczy nasze przywiązanie do określonej grupy produktów. Nagminnie używany w kuchni azjatyckiej. Potrafi wywołać syndrom chińskiej restauracji, wystarczy, że wrażliwa osoba na jego działanie znajdzie się w pobliżu budki z orientalnym jedzeniem i zaczyna reagować bólem głowy oraz uczuciem gorąca u nasady czaszki i w okolicy szyi.

GLUTaminian sodu jest w: zupkach w proszku, jedzeniu przetworzonym, wszelkich konserwach, gotowych koncentratach.

Glutaminian sodu ze względu na swoje właściwości make up’owe, doskonale maskuje złą jakość mięsa lub jego nieświeżość.



ISTOTNE

Dowiedziono, że osoby głodujące, będące restrykcyjnej na diecie, spożywające zbyt małe ilości wody / płynów, częściej są zagrożone atakami migreny. Niedojadanie = zbyt mała ilość cukru we krwi = niedożywienie mózgu = niedotlenienie = atak
Mała ilość przyjmowanych płynów = spada uwodnienie komórek = atak


JAK SIĘ BRONIĆ?

Gdy atakuje cię ból głowy sięgnij po:

- mięso z kurczaka lub indyka
- chudy stek
- jarzyny gotowane na parze
- ryż, kasze
- brzoskwinie, gruszki, jabłka

Pamiętaj by pić!

Zalecane są:
- woda mineralna
- słaba herbata
- napar ziołowy


W walce z bólami głowy okaże się sprzymierzeńcem wiedza, którą zgromadzisz. Nie musisz eliminować ze swojej diety wszystkich pokarmów, a tylko wyklucz te, na które reaguje twój organizm. Zaobserwuj po jakich pokarmach pojawia się ból i staraj się ich unikać w przyszłości.


Nawet najlepsza dieta antymigrenowa nie zastąpi ruchu i świeżego powietrza!

W przypadku, gdy ataki bólu głowy pojawiają się częściej, ból staje się nie do wytrzymania, towarzyszą mu zawroty głowy, zaburzenia widzenia oraz wymioty, nie zgrywaj siłaczki, tylko grzecznie udaj się do lekarza rodzinnego.


Ps. Wszystkim migrenowcom życzę kłopotu z głowy!

Autor: trzaskagotuje

Przepisów i artykułów: 20 Ocena: 157

Dodaj poradę

Komentarze do przepisu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń