Do góry

Newsy

Dziedzictwo niezwykłego pana Heinza

Od decyzji o zatrudnianiu kobiet, przez tworzenie znakomitej jakości produktów spożywczych, po dbanie o tych, którzy w życiu mieli mniej szczęścia – przyjrzyjmy się, jak Heinz zbudował inspirującą markę, która po dziś dzień pozostaje pionierskim i innowacyjnym przedsiębiorstwem.

Fot. 123RF/Picsel

Gdy w 1869 roku młody Henry J. Heinz z Pittsburgha postanowił sprzedawać chrzan według receptury swojej mamy w przezroczystych butelkach, wykazał się zmysłem innowacyjnym na wielką skalę. Choć dzisiaj trudno to sobie wyobrazić, 150 lat temu większość produktów spożywczych wytwarzano od zera, co było bardzo czasochłonnym procesem. Tymczasem decyzja Henry'ego była jedynie początkiem jego wizjonerskiego myślenia, które po dziś dzień króluje w stworzonej przez niego firmie...

Wkładając wcześniej przygotowane produkty spożywcze do opakowań i oferując je konsumentom w przystępnych cenach, Henry John Heinz - założyciel jednej z największych na świecie firm spożywczych - zaprezentował zupełnie nowe podejście do jedzenia. Trafił przy tym na znakomity moment w historii, bo właśnie wtedy innowacje takie jak elektryczność w domach czy podróże pociągiem w świecie transportu zaczynały rewolucjonizować życie codzienne wielu ludzi.

Nowatorskie podejście Heinza nie skończyło się jedynie na tym. Jego dewiza, „robić rzeczy zwyczajne nadzwyczajnie dobrze", zrobiła z niego pioniera swoich czasów i nadal pozostaje fundamentem działalności firmy Heinz.

Heinz dbał o dobre samopoczucie i otoczenie swoich pracowników

Stołówki, toalety i podłogi w fabryce Heinza były codziennie myte, a w każda łazienka zapewniała dostęp do bieżącej wody. Dzisiaj może się to wydawać standardem, ale w czasach, zakłady produkcyjne potrafiły być brudne, niehigieniczne, a czasem nawet niebezpieczne, takie działanie pokazywało rewolucyjne podejście do realiów produkcyjnych. Jak powiedział sam Heinz: „Energia cieplna jest potężniejsza niż moc koni mechanicznych". Po dziś dzień firma (obecnie funkcjonująca pod nazwą Kraft Heinz) szczyci się najnowocześniejszymi fabrykami na całym świecie, w których pracownicy uważnie zajmują się produkcją, ale także sami otoczeni są wspaniałą opieką.

Heinz dostrzegł istotność w zatrudnianiu kobiet

W swojej pierwszej fabryce w Pittsburghu zatrudnił głównie lokalnie mieszkające kobiety. Zapoczątkował także lepsze traktowanie pracownic, zapewniając im czyste uniformy, a także codzienny dostęp do lekarzy i dentystów - i to nie tylko dla wszystkich pracowników, ale także ich rodzin. Anegdota głosi, że gdy dowiedział się, że jedna z jego pracownic zapewnia utrzymanie kilku swoim bezrobotnym siostrom, każdej z nich zaoferował pracę w swoim zakładzie. Podobne wartości przyświecają firmie również dzisiaj - Heinz pozostaje przedsiębiorstwem hołdującym zasadzie, że różnorodność w miejscu pracy poprawa jego atmosferę i wydajność.

Heinz wprowadził do przemysłu spożywczego pojęcie „kontroli jakości"

Od początku produkcji Heinz nie zgodził się na pakowanie swoich wyrobów do brązowych, nieprzezroczystych butelek, wtedy powszechnie używanych w celu ukrycia przed konsumentami nieuczciwie dodawanych składników. Zamiast tego postawił na przezroczyste słoiki, które pokazywały nieskazitelność i jakość jego produktów spożywczych. Heinz szczerze wierzył w to, że należy „chronić konsumenta, oferując mu produkty tworzone pod nadzorem, od upraw aż po podanie na stół" i dbał o jakość składników przez całą ich drogę - od miejsca pochodzenia po stoły konsumentów. Był również przekonany, że za poprawą jakości zawartości słoików czy puszek musi stać poprawa jakości upraw. Zatrudnił mikrobiologa, by mieć pewność, że w poprawie procesu produkcji żywności wykorzystane zostaną metody naukowe. Zainwestował w lata badań, by uzyskać recepturę pozwalającą na produkcję słynnego ketchupu Heinz bez dodatku konserwantów.

W roku 1906 z powodzeniem lobbował za wprowadzeniem Ustawy o czystości żywności i leków - pierwszej z serii wielu ustaw chroniących dobro konsumentów. Jej zatwierdzenie przyniosło mu również duże korzyści, ponieważ Heinz był wtedy jedynym ketchupem nie zawierającym konserwantów.

Stworzył także własne nasiona pomidorów, aby hodować specjalną, dojrzewającą na słońcu odmianę Heinz - podobną do wykorzystywanych przez firmę do dzisiaj. Wysoka jakość to cały czas zasada przyświecająca działalności firmy, co widać choćby po stosowaniu przez nią puszek, pozwalających zachować w produktach to, co najlepsze.

Heinz nigdy nie zapomniał, skąd pochodził

Pomimo sukcesu i zgromadzenia ogromnej fortuny, ten potomek niemieckich imigrantów pozostał skromnym i twardo stąpającym po ziemi człowiekiem. Znane są opowieści o tym, jak zapraszał biedaków napotkanych na ulicy do zakładowej kantyny, by ich nakarmić - dobrze pamiętał bowiem swoje trudne początki oraz to, jak recesja gospodarcza doświadczyła jego całą rodzinę... Dzisiaj również słynny ketchup Heinza gości na stołach „zarówno budowniczych, jak i adwokatów" i można go znaleźć na całym świecie, od przydrożnych knajpek po gwiazdkowe restauracje.

Henry John Heinz był zarówno mężczyzną dbającym o innych ludzi, jak i wizjonerem, który zrewolucjonizował biznes spożywczy, a wyznawane przez niego wartości nadal znajdują odzwierciedlenie w działalności marki Heinz, skupionej na produkowaniu dobrej jakościowo żywności dla wszystkich i stawiającej na innowacje i wdrażanie jak najlepszych rozwiązań. Jak głosi dewiza firmy, „Heinz robi to lepiej", szczególnie w poniższych obszarach:

Wartości odżywcze

Dbanie o wartości odżywcze to nadrzędna wartość naszej firmy, przy czym nie zapominamy również o tym, żeby każdy produkt miał wyjątkowy i niepowtarzalny smak Heinz. Dlatego najpopularniejsze produkty, takie jak słynny ketchup, powstają bez dodatku konserwantów oraz są dostępne w wersji organicznej. Przy obniżaniu zawartości cukru i soli bardzo dbamy o zachowanie równowagi między utrzymaniem legendarnego smaku naszych produktów, a oferowaniem konsumentom nowych rozwiązań. Dlatego od 1985 roku Heinz systematycznie ogranicza zawartość cukru i soli w swoich produktach i oferuje konsumentom alternatywę bez konieczności rezygnowania ze znakomitego smaku Heinz. A dzięki inicjatywom w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, takim jak Rise Against Hunger, Heinz pomaga nakarmić dziesiątki milionów ludzi na całym świecie.

Zrównoważony rozwój i energia

Nasza firma Kraft Heinz - po fuzji obu przedsiębiorstw w 2015 roku - niezmiennie poważnie podchodzi do kwestii zrównoważonego rozwoju i z entuzjazmem wdraża pionierskie działania mające na celu ochronę naszej planety. Jako globalna firma spożywcza, wdrożyliśmy uniwersalny proces pozwalający na osiągnięcie w tym obszarze wielu celów, w tym: redukcji emisji gazów cieplarnianych, zużycia surowców, odpadów stałych i zużycia wody. Kraft Heinz zobowiązał się do redukcji każdego z tych obszarów o 15% do roku 2020. Spółka jest też aktywnym członkiem Okrągłego Stołu na rzecz Zrównoważonej Produkcji Oleju Palmowego (ang. Roundtable on Sustainable Palm Oil), a ostatnio rozpoczęła współpracę z Rainforest Alliance, by wspierać tę organizację we wdrażaniu polityki zrównoważonego pozyskiwania tego składnika. Co więcej, firma ogłosiła niedawno, że 2025 r. 100% produkowanych przez nią opakowań będzie nadawało się do recyclingu, ponownego użycia lub będzie biodegradowalne, a wykorzystanie materiałów pochodzących z recyclingu wzrośnie znacznie w ramach całej produkcji globalnej.

Innowacje

Ciągłe wdrażanie innowacji łączących podążanie za trendami ze spełnianiem coraz to nowych potrzeb konsumentów to nadal podstawa wszelkich działań marki Heinz. Od czasów wprowadzenia na rynek w latach 80. XX w. swoich bestsellerów, takich jak legendarny ketchup Heinz, w formie ułatwiających dozowanie odwróconych butelek, przez rozszerzenie gamy produktów spożywczych o te z obniżoną zawartością soli i/lub cukru, po wprowadzanie do sprzedaży wersji organicznych, zgodnych z nowymi trendami żywieniowymi wśród konsumentów, Heinz kontynuuje tradycję badań i innowacji, aby mieć pewność, że firma wychodzi naprzeciw zmieniającym się potrzebom i oczekiwaniom ludzi na całym świecie.

Dzisiaj firma dysponuje nowoczesnym, znajdującym się w Holandii Centrum Badań i Rozwoju, w którym zespół szefów kuchni, ekspertów kulinarnych oraz specjalistów i techników z zakresu żywności nieustannie pracuje nad sposobami innowacyjnego ulepszania wspaniałego smaku Heinz. Wielu członków naszego zespołu kilka lat pracowało nad opracowaniem receptury słynnego ketchupu Heinz, zawierającego 50% mniej cukru i soli, a jednocześnie charakteryzującego się niezawodną jakością naszej marki i jej niepowtarzalnym smakiem. W swoich szeregach mamy również dedykowany Zespół sensorystów, który - wykorzystując wiedzę, doświadczenie, a także dane dotyczące konsumentów - pomaga tworzyć fantastyczne nowe smaki i produkty dla marki Heinz.

Źródło: materiały prasowe

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń