Do góry

Newsy

Jak zmodyfikować wigilijne potrawy, by były zdrowsze dla serca?

Jak obniżyć cholesterol i przetrwać święta? Wystarczy kilka trików kulinarnych, by tradycyjne potrawy świąteczne nie były ciężkostrawne i tłuste.

Fot. 123RF

Czas świąt i biesiadowania zwykle wiąże się ze spożywaniem tradycyjnych posiłków, które zwykle są tłuste, słodkie, a jak zjemy ich za dużo, to też ciężkostrawne. Przed trudnym wyborem potraw dostępnych na stole świątecznym stoją zwłaszcza osoby stosujące dietę odchudzającą czy obniżającą cholesterol.

Zatem jak obniżyć cholesterol podczas świąt? Oto najważniejsze zasady:

1. Ryba pieczona zamiast smażonej

Ryby to doskonałe źródło kwasów omega-3, korzystnie wpływających na serce. Szczególnie polecane są ryby tłuste morskie: łosoś, śledź, pstrąg tęczowy, makrela. Jednakże w smażonej rybie znajdują się znikome ilości kwasów omega-3 . Kwasy te spełniają więc swe funkcje jedynie wtedy, gdy nie są poddawane procesowi smażenia. Zatem zdrową alternatywą będzie ryba w postaci pieczonej, duszonej z warzywami lub podanej w galarecie.

2. Lekkie ciasto

Świąt bez słodkości z pewnością nie wyobrażają sobie łasuchy. Dla będących na diecie polecane będą ciasta lekkie - tarty z owocami czy sernik na bazie chudego twarogu,. Słodkie i zdrowe będą również świeże lub suszone owoce. Dodatkowo dostarczą one błonnika rozpuszczalnego w wodzie, pomocnego w obniżaniu wysokiego cholesterolu. Do bakalii warto dodać orzechy (włoskie, laskowe, migdały) będące naturalnym źródłem dobroczynnych kwasów omega-3.

3. Chude mięso i wędliny

Jak obniżyć cholesterol, gdy kuszą dostępne na stole tradycyjne tłuste mięsa i kiełbasy? Alternatywą będzie przygotowanie samodzielnie chudej wędliny. Pieczona pierś z indyka w przyprawach może smakować równie wyśmienicie. A w daniu obiadowym zamiast tradycyjnego kotleta wieprzowego mogą pojawić się zrazy z chudej wołowiny lub pieczony kurczak.

4. Modyfikacja pierogów

Do ciasta pierogowego warto dodać mąkę pełnoziarnistą, wówczas zwiększymy ilość błonnika i szybciej odczujemy uczucie sytości. A to, co najważniejsze, to forma podania pierogów. Niewskazane będą te smażone oraz z okrasą z masła lub smalcu. Polecane będą pierogi z wody lub pieczone, a omastą może być roztopiona na gorących pierogach margaryna ze sterolami roślinnymi.

5. Lekkie zupy

Rezygnacja z zabielania śmietaną zupy grzybowej lub barszczu pozwoli na zmniejszenie podaży nasyconych kwasów tłuszczowych, podwyższających poziom cholesterolu. Zdrowszym zamiennikiem śmietany będzie jogurt naturalny lub jogurt typu greckiego light. Warto podkreślić, że czerwony, czysty barszcz na zakwasie to doskonały sposób na problemy z trawieniem. W przypadku zup, zwracajmy również uwagę, aby na talerzu było więcej płynu niż klusek czy uszek.

Źródło: materiał zewnętrzny

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń