Do góry

Newsy

Jak zdrowo grillować?

To fakt, że w mięsie i innych grillowanych produktach mogą powstawać szkodliwe związki chemiczne, które z dużym prawdopodobieństwem zwiększają ryzyko raka. Mamy dobrą wiadomość: Można się przed nimi obronić!

Marynata zmniejsza ilość toksycznych substancji powstających przy grillowaniu.     Fot. John Liu / Flickr

Grillowanie może być zarówno bardzo zdrowe (tłuszcz z potrawy się wytapia), ale i bardzo niezdrowe (w mięsie i produktach zawierających skrobię wytrącają się substancje rakotwórcze). Co zrobić, żeby grill nie zagrażał naszemu zdrowiu, a wręcz przeciwnie?


Żeby grillowało się zdrowiej!

Oto rady, jak zdrowo grillować:

- Im wyższa temperatura, tym więcej substancji szkodliwych w grillu. Nie grilluj nad ogniem! Poczekaj, aż paliwo zacznie się żarzyć.

- Nie dorzucaj podpałki w trakcie grillowania.

- Zdrowiej jest grillować na grillu gazowym - w badaniach naukowcy wykryli, że w mięsie grillowanym na węglu jest więcej substancji rakotwórczych. Niestety, grille gazowe są dużo droższe niż te węglowe.

- Marynaty zawierające sok z cytryny i ocet ograniczają ilość wytrącających się substancji rakotwórczych. W badaniach z 2008 opublikowanych w "Journal of Food Science" naukowcy zmierzyli, że zawartość amin heterocyklicznych (HCA) w mięsie grillowanym w identycznej temperaturze ale po godzinnym moczeniu w marynacie (olej, woda, ocet i przyprawy), była znacznie niższa niż w mięsie bez marynaty. Marynata "Karaibska" obniżyła ilość HCA o 88 proc. Zawierała tymianek, paprykę, pieprz czarny, ziele angielskie, rozmaryn i szczypiorek.

- Według innych badań, sproszkowana papryka znacznie zmniejsza ilość wytrącających się w czasie obróbki cieplnej mięsa substancji kancerogennych. Tak samo działa czarny pieprz, jak wynika z badań z 2011 opublikowanych w czasopiśmie naukowym "Food Control".

- Zaleca się lekkie podgotowanie mięsa przed grillowaniem. Skraca się wtedy ilość czasu spędzanego na ruszcie: pod wpływem wysokiej temperatury i dymu.

- Używaj niewielkich ilości soli do marynat i przyprawiania grillowanych potraw. Sól także wchodzi w reakcje chemiczne prowadzące do powstawania szkodliwych substancji.

- Chude mięso nie będzie tak obficie "skapywało" na węgiel jak tłuste kawałki, dzięki czemu będzie zawierało mniej substancji toksycznych. Wybieraj więc chude mięso, odcinaj widoczne kawałki tłuszczu i zdejmuj skórkę z drobiu przed grillowaniem.

- Aby tłuszcz nie skapywał na żar, grilluj na specjalnych tackach do grillowania (powinny mieć rowki, do których będzie ściekał tłuszcz).

- Grilluj tylko na węglu lub brykiecie. Nigdy nie używaj drewna z drzew iglastych!

- Mięso może (a nawet powinno) być przyrumienione, ale nie spalone. Odcinaj zwęglone kawałki!

- Nie używaj tych samych tacek ani talerzy do surowego i gotowego mięsa.

- Po wyjęciu mięsa z marynaty, nie wykorzystuj jej ponownie.

- Grilluj tylko na czystym ruszcie lub czystej tacce przeznaczonej do grillowania.

- Oprócz kiełbasy jedz też warzywa, owoce - np. w formie sałatek. Zawierają antyoksydanty, które zmniejszą wpływ szkodliwych substancji na zdrowie.

- Od czasu do czasu próbuj grillować warzywa i owoce. W ich przypadku nie wytrącają się żadne substancje szkodliwe, a w smaku wcale nie ustępują kiełbaskom! No, może trochę...


Grill dla odchudzających się

Aby zminimalizować liczbę przyjmowanych kalorii podczas majówki, najlepiej jest wybrać warzywa z grilla. One wcale nie ustępują smakiem kiełbaskom! Można zrobić z nich kolorowe szaszłyki, a wcześniej pomoczyć je w smakowitych marynatach. Doda im to ciekawego smaku.

Chude mięso z grilla będzie dobrym źródłem białka, co jest szczególnie ważne dla osób ćwiczących. Ale wybieraj rzeczywiście chude kawałki i odcinaj widoczny tłuszcz!

Kiełbasy na grilla także nie będą dobrym wyborem, gdyż nie tylko zawierają ogromne ilości tłuszczu, to mają zwykle znikomą zawartość cennego białka. Odpada też uwielbiana, tłusta karkówka.

Osoby pilnujące linii lub mające nadwagę absolutnie nie powinny kupować gotowych kawałków mięsa na grilla w zalewach! Mogą one zawierać nie tylko nadmierne ilości tłuszczu, ale przeróżne substancje, np. syrop glukozowo-fruktozowy (oszukuje nasz mózg i sprawia, że więcej zjadamy).

Pomysły na grilla dzień po dniu! Sprawdź koniecznie nasz kalendarz grillowania! >>


Grill dla osób z wysokim cholesterolem

Osoby ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu lub obciążone genetycznie hipercholesterolemią, powinny unikać tłuszczów zwierzęcych. W ich przypadku najlepiej byłoby wypróbować przepisy na ryby z grilla - dzięki zawartym w nim kwasom tłuszczowym Omega 3, obniżają poziom "złego cholesterolu" we krwi. Warzywa są oczywiście również zalecane. Ale chude, dodatkowo pozbawione widocznego tłuszczu mięso także nie będzie złym wyborem - należy jednak zachować umiar.


Zobacz więcej o cholesterolu! Kliknij!!

łyżka pistacji


Grill dla cukrzyka

Dla cukrzyków, tak jak dla osób zdrowych, najlepszym wyborem są oczywiście warzywa, gdyż mają bardzo niski indeks glikemiczny (IG). Lepsze będą takie lekko zgrillowane, nie całkowicie ugotowane (mają wtedy niższy IG). Ryby oraz chude mięso także dobrze się sprawdzą.


Zobacz więcej o daniach dla cukrzyka. Kliknij!

sałatka dla cukrzyka


Ważne, aby uważać na ilość soli w marynatach - z powodzeniem można ją zastąpić przyprawami, które nie tylko będą znacznie zdrowsze niż nadmiar soli, ale także dodadzą grillowanym potrawom więcej smaku.

Marynaty warto robić samemu, kontrolując, co do nich trafi. W tych kupowanych, jak już zostało wspomniane wyżej, zdarzają się zupełnie niepotrzebne dodatki, wzmacniające smak, zapach czy poprawiające wygląd.

 

ebook okładka przetwory na cały rok

e-book Czas na grilla w formacie pdf

e-book Czas na grilla w fromacie epub

e-book Czas na grilla w fromacie mobi

 

Kliknij prawym przyciskiem myszy i zaznacz "Zapisz element docelowy jako...", aby zapisać e-booka na dysku.

 

Zobacz też: 5 złotych zasad wyboru grilla

Anna Wiśniewska/Smaker.pl

Źródła:
slv.se, aicr.org, cancer.gov
J.S. Smith, F. Ameri, P. Gadgil "Effect of Marinades on the Formation of Heterocyclic Amines in Grilled Beef Steaks"

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń