Do góry

Newsy

Obiad z dynią w roli głównej

To pomarańczowe warzywo jest często pomijane w naszym codziennym jadłospisie. To duża szkoda, gdyż jest smaczna i ma bardzo dużo wartości odżywczych.

Fot. 123RF/Picsel

Dynia pochodzi z Ameryki Południowej, do Europy trafiła za sprawą Krzysztofa Kolumba. Obecnie najczęściej kojarzona jest z zabawą halloweenową, która staje się coraz bardziej popularna w naszym kraju. Warto jednak wiedzieć, że dynia służyć nam powinna nie tylko jako ozdoba, ale przede wszystkim jako składnik najróżniejszych dań.

Dynia - na zdrowie!

100 gramów tego owocu - tak, dynia jest owocem! - zawiera jedynie 28 kcal oraz 2,8 g błonnika. Mamy zatem do czynienia z owocem dietetycznym, wręcz odchudzającym, a jednocześnie sycącym. Miąższ dyni zawiera beta-karoten, czyli prowitaminę A. Ten przeciwutleniacz wykazuje działanie antynowotworowe. Dynia dostarcza naszemu organizmowi także spore ilości witaminy C, E - czyli witaminy młodości oraz witaminy z grupy B.

Poza zdrowym miąższem, dynia zawiera jadalne i powszechnie lubiane pestki. Te z kolei obfitują w białko, magnez i żelazo. Zawierają także selen i cynk, i pewnie dlatego przez Indian były traktowane jako skuteczny afrodyzjak dla panów.

Ponadto, z badań wynika, że koncentrat pozyskany z dyni poprawia tolerancję glukozy. Poziom cukru we krwi był zdecydowanie niższy w grupie karmionej dynią niż w grupie kontrolnej. Badano nieotyłe szczury z cukrzycą typu 2. Podobne wyniki uzyskano także w badaniach na ludziach.

Co ciekawe, naukowcy odkryli, że substancje obecne w dyni korzystnie wpływają na regenerację komórek trzustki, co przełożyło się bezpośrednio na zwiększenie poziomu insuliny we krwi. Dynia jest więc dobrym wyborem również dla osób chorych na cukrzycę typu 1.

Warto również wiedzieć, że miąższ dyni zawiera tryptofan, niestety nasz organizm nie jest w stanie sam go wytworzyć, w związku z tym musimy w naszej diecie uwzględnić produkty, które go dostarczą.

Tryptofan jest odpowiedziany przede wszystkim za produkcję serotoniny, potocznie nazywanej "hormonem szczęścia". Dodatkowo jest pomocny w produkcji melatoniny, która odpowiada za spokojny sen, łagodząc stany zdenerwowania.

Pobierz aplikację smaker

Dynia na obiad i nie tylko

Najbardziej popularnym i lubianym daniem jest oczywiście krem z dyni. Ale dynię można przyrządzić na wiele różnych sposobów. Można ją gotować, piec, smażyć, a nawet pasteryzować. Z dyni ugotujemy pyszną zupę, przygotujemy drugie danie, a nawet zrobimy deser. Również kreatywność naszych użytkowników zdaje się nie mieć granic. Kończenie wypróbujcie ich przepisy!

 

1. Curry z dynią i soczewicą

Fot. Wjosna na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

 

2. Pęczotto z dynią

Fot. FitSweet na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


3. Frytki dyniowe

Fot. Vegewiorka na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

 

4. Gulasz z indyka i dyni

Fot. Kardamonovy na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


5. Placki z dyni

Fot. Whiness na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

 

6. Pierogi dyniowe

Fot. SlodkoSlodka83  na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

 

7. Naleśniki dyniowe

Fot. Opietruszka na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

 

8. Dyniowe leniwe

Fot. Izaa_a na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


9. Dyniowa carbonara

Fot. Alepysznie na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

 

10. Pieczona dynia z soczewicą

Fot. Facetzprzepisem na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

 

Zobacz, jak łatwo możesz zarabiać ze Smakerem. Kliknij!

Zarabiaj na swoich przepisach!

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń