Do góry

Newsy

Owsianka

Owsianka jest teraz bardzo modna. Jedzą ją znani sportowcy, a niemal połowa Brytyjczyków regularnie wybiera ją na śniadanie. Wszystko dzięki uznaniu jej za jedno z najlepszych śniadań, jakie możemy zjeść. Czy rzeczywiście jest dla nas tak dobra?

Owsianka to superpopularne śniadanie na Zachodzie - czy słusznie? Fot. 123RF.COM/PICSEL


Owsianka - z czym to się je?

 

Książka kucharska:
20 przepisów na owsianki


Owsianka jest przyrządzana z - ugotowanych lub zalanych wrzątkiem - płatków owsianych oraz mleka. Najczęściej zaleca się łączenie jednej miary mleka z dwiema wody. Płynów w sumie powinno być mniej więcej trzykrotnie więcej niż płatków.

Do płatków dodać można bardzo zdrowy mielony len, otręby czy płatki z komosy.

Pamiętajmy, że płatki owsiane mają trzy "odmiany" dostępne w sklepach:

- płatki owsiane zwykłe - należy je ugotować;
- płatki owsiane górskie - należy je zagotować lub zalać wrzątkiem;
- płatki owsiane błyskawiczne - można je jeść bez obróbki termicznej.

Zaletą owsianki jest na pewno uniwersalność - można dodać do niej zarówno słone, jak i słodkie dodatki.

Owsianka na słodko:

- prażone jabłka,
- banany,
- rodzynki,
- suszone daktyle, śliwki lub morele,
- wiórki kokosowe,
- suszona żurawina,
- cynamon,
- orzechy,
- pestki dyni lub słonecznika,
- miód,
- kakao,
- dżem lub konfitury.

Owsianka w wersji wytrawnej:

- sól,
- świeża bazylia,
- papryka,
- czosnek,
- chili,
- tuńczyk,
- parmezan,
- zielony groszek,
- kiełki.

Uwaga! Do owsianki zawsze dodajemy niewielką szczyptę soli, niezależnie od tego, czy będzie to owsianka na słodko czy wytrawnie.


Owsianka z owocami. Zobacz przepis!

Owsianka zapiekana na mleku sojowym. Zobacz przepis!

Więcej przepisów na owsianki znajdziesz tutaj >>


Połowa Brytyjczyków nie może się mylić...

Ok. 50 proc. mieszkańców Wielkiej Brytanii regularnie je owsiankę. Płatki owsiane to w skrócie:

- 70 proc. węglowodanów;
- 15 proc. białka;
- 15 proc. nienasyconych kwasów tłuszczowych, lignin i błonnika.

Zaletą takiego śniadania jest duża ilość błonnika, z którego owies jest znany - zawiera więcej rozpuszczalnego błonnika niż wszystkie inne zboża. Błonnik, a konkretnie betaglukan, ma dużo korzystnych dla zdrowia właściwości. Obniża poziom "złego cholesterolu", ciśnienie krwi i poziom cukru - jest zalecany osobom chorym na cukrzycę. Co więcej, sprawia, że szybciej czujemy się nasyceni.


Pyszne śniadanie z owocami leśnymi. Zobacz przepis!

Pyszne śniadanie z owocami leśnymi. Zobacz przepis!

W badaniach in vitro (czyli przeprowadzanych poza organizmem) odkryto, że betaglukan może zwalczać nowotwory, a przeciwutleniające awentramidy zmniejszać ryzyko chorób serca. Tradycyjna, szkocka owsianka (przepis poniżej) wybierana codziennie na śniadanie o połowę zmniejszyła ryzyko otyłości u dzieci.

Białko zawarte w płatkach owsianych ma zbliżoną jakość do białka sojowego. Jest więc świetnym źródłem białka dla wegetarian.

Oprócz tego płatki owsiane to źródło witamin B1, B6, E, cynku, wapnia i żelaza.

Reszta właściwości owsianki zależy od dodatków, jakie wybierzemy.


Miodowa owsianka z płatkami migdałów. Zobacz przepis!

Miodowa owsianka z płatkami migdałów. Zobacz przepis!

Jeszcze więcej przepisów na owsianki. Kliknij >>


Czy rzeczywiście jest tak zdrowa?

W przypadku owsianki jest niestety jeden kruczek: Będzie zdrowa pod warunkiem, że albo zrobimy ją sami, albo sprawdzimy na opakowaniu gotowej owsianki, co zawiera. Trzeba uważać przede wszystkim na zawartość cukru w gotowych produktach. W 100 gramach owsianki ze sklepu może być niemal 400 kcal - pochodzących głównie z węglowodanów. Za to owoców może być w nich jak na lekarstwo...


Owsianka bananowa z miodem. Zobacz przepis!

Owsianka bananowa z miodem. Zobacz przepis!


Tradycyjna, szkocka owsianka

Składniki:

- 250 ml wody,
- 35 gramów płatków owsianych (ok. 3 łyżek),
- szczypta soli.

Przygotowanie:

1. Zagotuj wodę w rondelku.
2. Wsyp płatki owsiane, energicznie mieszając.
3. Mieszaj, aż całość jeszcze raz się zagotuje.
4. Zmniejsz ogień i przykryj rondel. Ma się delikatnie gotować na wolnym ogniu 15 minut. Od czasu do czasu mieszaj.
5. Dodaj sól i gotuj jeszcze 5-10 minut.

Szkocka tradycja nakazuje mieszać owsiankę zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a jeść na stojąco.

 

 

Amarantus, zboże XXI wieku

 

Komosa czyli quinoa - matka zbóż

 

Anna Wiśniewska/Smaker.pl

Źródła:
http://www.rampantscotland.com/recipes/blrecipe_porridge.htm
http://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2011/nov/10/how-to-cook-perfect-porridge

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (1)

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń