Pułapki w supermarkecie

Wracasz do domu i przypominasz sobie, że nie masz w domu chleba. Wszystkie sklepiki osiedlowe pozamykane, więc idziesz do supermarketu, gdzie uderza cię zapach świeżo wypieczonego chleba. Nim dojdziesz do działu z pieczywem, masz koszyk pełen produktów, których jeszcze przed chwilą wcale nie potrzebowałeś. Dlaczego?

Fot. 123RF/Picsel

Gdyby supermarkety w żaden sposób nie manipulowały swoimi klientami, to nie miałyby aż tak spektakularnych zysków, a klienci wchodziliby i kupowali tylko rzeczy, których faktycznie potrzebują.

Muzyka zakupoholika

Muzyka, która jest puszczana w supermarketach, musi sprzyjać zakupom. W każdym sklepie słychać w tle jakieś ciche brzmienia, które umilają poszukiwanie potrzebnego nam produktu. Bardzo często to, co słyszymy, jest niezwykle monotonne i jest to zabieg celowy, który powoduje, że bardzo łatwo tracimy poczucie czasu. Nawet nie czujemy, ile godzin poświęcamy na robienie zakupów!

"I znowu się gubię w supermarkecie..."

Supermarkety układają towar tak, aby produkty pierwszej potrzeby były umieszczane na samym końcu hali - dzięki temu, aby się do nich dostać, trzeba przejść obok półek ze słodyczami, słonymi przekąskami i produktami „fit".

Zagospodarowanie powierzchni w supermarkecie powoduje powstanie labiryntu, w którym porusza się klient. Towar układa się tak, aby koło produktów najpotrzebniejszych były umieszczane produkty, które kupuje się pod wpływem impulsu oraz produkty „magnesy".

Magnesy i impulsy na sklepowej półce

Produkty magnesy, to towary, które kuszą klientów atrakcyjnym wyglądem i opakowaniem - np. produkty „light", które wabią hasłami „zgrabna sylwetka w 7 dni", "zero tłuszczu" albo „zero kalorii". W czasach pogoni za szczupłą figurą jest to idealny chwyt marketingowy, trafiający do ludzi w różnych przedziałach wiekowych - od nastolatków po starsze osoby.

Produkty impulsy to rodzaj towaru, który jest kupowany pod wpływem chwili, są to np. słodycze. Jest to skierowane w szczególności do ludzi, którzy wybrali się na zakupy zaraz po pracy - czyli osób zwyczajnie głodnych - oraz do dzieci. Dzieci często są przekonywane ładnym kolorem opakowania z ich ulubioną postacią z bajki. Dodatkowo produkty ułożone są akurat w zasięgu ich wzroku oraz rączek.

Produkty pierwszej potrzeby, takie jak papier toaletowy, artykuły higieniczne albo produkty dziecięce (np. pieluszki) są ulokowane w taki sposób, aby klient musiał przejść cały sklep w ich poszukiwaniu, gubiąc się w morzu promocji i pułapek.

Dodatkowo wykorzystuje się oświetlenie tak, aby jak najlepiej prezentować produkt - jasne światło skierowane na nabiał, podkreśla świeżość produktu, natomiast światło o ciepłym zabarwieniu sprawia, że wędliny mają zachęcający kolor.

Pobierz aplikację smaker

Zapach celowany

Hipermarkety, sklepy z odzieżą, restauracje i kawiarnie wpływają na swoich klientów poprzez najbardziej prymitywny instynkt, jakim jest zmysł powonienia.

Wchodząc do sklepu czujesz zapach świeżo pieczonego chleba, babki świątecznej z bakaliami, ciasta jabłkowego, a może landrynek brzoskwiniowych? Najczęściej nie jest to zapach produktów sprzedawanych w danym miejscu, a manipulacją ze strony sklepów, aby skłonić klientów do zakupów właśnie u nich. Menedżerowie wykorzystują gotowe mieszanki zapachowe odpowiednie do danego miejsca i celów, jakie sobie założyli.

Zapachy, które można wyczuć w sklepie, są dobrane tak, aby trafić do danej grupy odbiorczej. W supermarkecie wyczuwamy woń świeżo pieczonego chleba, ponieważ ten zapach nas stymuluje, w szczególności gdy idziemy na zakupy zaraz po wyjściu z pracy. Czując ten zapach zaczynamy być głodni. Ta woń wpływa na nasze samopoczucie, powodując ciepłe skojarzenia z domową atmosferą. Dodatkowo wydaje nam się, że sklep samodzielnie wypieka pieczywo.

W sklepach z damskimi ubraniami często można wyczuć zapach wanilii, ponieważ zapach ten redukuje stres związany z zakupami drogich rzeczy, powoduje również, że czujemy się przez to komfortowo i przyjemnie. Wanilia w sklepie z damską odzieżą jest w stanie podnieść sprzedaż nawet o 20 proc.

Aby mężczyźni również mogli się złapać w sieć zapachu, dla nich są rozpylane zapachy przywodzące na myśl kamforę lub dalekowschodnie klimaty. Takie „ciężkie" wonie wzmacniają odczucie wyjątkowości i prestiżu miejsca.

Dzieci są również wspaniałą grupą, w którą można uderzyć zapachem - w sklepach z zabawkami chętnie stosuje się zapach landrynek o smaku brzoskwiniowym. Powoduje on odczucie dziecięcej beztroski, sprzyja zabawie i przywołuje przyjemne wspomnienia.

W kawiarniach bardzo chętnie się stosuje zapach kawy, czekolady i ciasta migdałowego, ponieważ powoduje to chęć kupienia świeżo parzonej kawy albo zjedzenia deseru. Takie zapachy sprawiają, że w danym miejscu powstaje domowa i ciepła atmosfera, co z kolei wpływa na ilość sprzedanych towarów.

Restauracje stawiają na zapach ziół prowansalskich, bazylii i czosnku, ponieważ podkreśla to prestiż miejsca. Dzięki takim woniom klienci są przekonani o świeżości podawanych im potraw.

Jak sobie z tym radzić?

Oczywiście, nie wszystkie sklepy manipulują swoimi klientami, jednak trudno jest odgadnąć, kto próbuje nas złapać w swoje sidła, a u kogo po prostu ładnie pachnie.

Aby wyjść cało z potyczki z supermarketami należy:

- nie chodzić głodnym na zakupy;

- robić listę zakupów i się jej trzymać;

- wyjść na chwilę ze sklepu i się przewietrzyć (jeśli nie mamy pewności co do zakupu);

- zachowywać paragony (jeśli po powrocie do domu stwierdzamy, że któryś z produktów jest nam nie potrzebny, to zawsze możemy go zwrócić).

Zapach, muzyka, czy też rozłożenie towarów na półkach na nas wpływa. Jest to chwyt psychologiczny, abyśmy kupili jak najwięcej i abyśmy wracali do hipermarketu. Aby nie dać się omamić, przede wszystkim trzeba być świadomym pułapek, w które możemy wpaść.

Zobacz, jak łatwo możesz zarabiać ze Smakerem. Kliknij!

Zarabiaj na swoich przepisach!

Komentarze

Ostatnio komentowane przepisy

Desery Ciasto cytrynowe bez pieczenia

Ciasto przygotowane z przepisu Moje domowe jedzenie. oto link do przepisu; h...

Odsłon: 249

60 min
3
30 min
3
Sałatki Sałatka z surowych warzyw

Polecam bardzo smaczną ,zdrową i szybką sałatkę z warzyw surowych.

Odsłon: 390

15 min
3

Polecane artykuły

Informacje Przywołuje smaki dzieciństwa. Jest niskokaloryczna, ale najzdrowiej jeść ją z jajkiem

Zupa szczawiowa to dla wielu osób smak z dzieciństwa. Jedni wspominają ją nostalgią, inni najchętniej zapomnieliby o jej istnieniu. Dziś spróbujemy...

0
Informacje Napój kolagenowy to hit. W stawach przestanie trzeszczeć, skóra odzyska dawny blask

Regularne picie napojów kolagenowych odżywia skórę, włosy i paznokcie oraz pozytywnie wpływa na zdrowie ludzkiego organizmu. Odkryj, jak działają t...

3
Informacje Dlaczego kotlety mielone rozpadają się podczas smażenia? Wystarczy zastosować prostą zasadę

Choć niemal we wszystkich polskich domach to często przyrządzana potrawa, nie każdy wie, jak smażyć mielone, żeby wyszły miękkie i soczyste. Dla ni...

1
Informacje Kruszarka do lodu dla zastosowań gastronomicznych – jaką wybrać?

Kruszarka do lodu to jedno z bardziej niepozornych urządzeń, które jednocześnie jest koniecznym wyposażeniem każdego profesjonalnego baru, restaura...

0