Do góry

Newsy

Rabarbar - jak wpływa na nasze zdrowie?

Czy znacie kogoś, kto nie lubi rabarbaru? Jest to jedno z najsmaczniejszych źródeł witamin A, C i E oraz cennych składników odżywczych takich jak kwas foliowy czy też potas. Ponadto, ma bardzo szerokie zastosowanie w kuchni.

Fot. 123RF

Na sklepowych półkach już od dłuższego czasu mienią się zielono-czerwone łodygi rabarbaru. Ich smak, choć kwaskowaty, uwodzi nas w kuchni i z pewnością wielu osobom kojarzy się z babcinymi, letnimi wypiekami. Bo w końcu cóż smakowało lepiej niż ciasto z rabarbarem popite chłodnym kompotem domowej roboty? Warto jednak wiedzieć, że roślina ta kusi nas nie tylko smakiem, ale również tym, co oferuje naszemu organizmowi. Zanim znów zdecydujecie się dodać rabarbar do wypieków, dowiedzcie się w jaki sposób wpłynie to na wasze zdrowie.

Rabarbar to owoc czy warzywo?

Rabarbar ogrodowy przywędrował do nas z Azji Środkowej i południowej Syberii. W Europie pojawił się około XVI wieku, za sprawą Marco Polo. Z kolei w Polsce poznano go stosunkowo niedawno, bowiem dopiero w XVIII wieku, jednak nie potrzeba było dużo czasu, aby jego uprawa stała się w naszym kraju powszechna.

Mimo ogromnej popularności, niewiele osób wie o tym, że rabarbar wcale nie jest owocem. Ze względu na częste wykorzystywanie w deserach, dosyć mylnie stawia się go w jednym szeregu z jabłkami i bananami. Jego poprawne sklasyfikowanie utrudnia również specyficzny smak. Z naukowego punktu widzenia rabarbar jest jednak warzywem.

Jednak kwestia nazewnictwa wydaje się być w tej sprawie drugorzędna. W przypadku rabarbaru znacznie istotniejszy jest smak. Warto zapamiętać, że jest on ściśle związany z kolorem - im bardziej czerwony, tym rabarbar jest słodszy.

Substancje odżywcze ukryte w rabarbarze

Skoro rozwialiśmy już kwestie dotyczące nazewnictwa, warto pochylić się nad znacznie istotniejszą sprawą, jaką jest wpływ rabarbaru na nasze zdrowie. Jeśli lubicie to warzywo, z pewnością ucieszy was informacja, że jest ono bogatym źródłem witamin A,C oraz E. Ponadto, w jego składzie znajdziemy również wiele innych substancji odżywczych, takich jak potas, sód, magnez, żelazo, fosfor, kwas foliowy oraz beta karoten, które są niezbędne naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania.

Oprócz tego, rabarbar powinien znaleźć się w diecie osób, które zmagają się z nadwaga oraz dbają o linię. Dlaczego? Głównie ze względu na jego niskokaloryczność - w 100 gramach znajduje się zaledwie 20 kcal, co czyni z niego zdrową i lekką przekąskę. Dodatkowo, rabarbar bogaty jest w błonnik, który nie tylko fantastycznie wpływa na pracę układu pokarmowego, ale również sprawia, że znacznie dłużej czujemy się najedzeni i nie mamy ochoty podjadać między posiłkami. Warzywo to należy także do grupy produktów o niskim indeksie glikemicznym, co oznacza, że po jego spożyciu, skok poziomu cukru we krwi nie jest nagły.

Weź udział w konkursie i wygraj fantastyczne nagrody. Kliknij!

Konkurs!


Na jakie dolegliwości pomoże rabarbar?

Ze względu na sporą zawartość witaminy C, rabarbar doskonale wspomaga naszą odporność. Ma również delikatne działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne, a zawarty w nim błonnik świetnie rozwiąże np. problemy z zaparciami. Spożywanie rabarbaru jest także świetnym sposobem na odkwaszenie i oczyszczenie organizmu.

Szczególnie interesujące właściwości wykazuje pieczony rabarbar. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że po obróbce termicznej warzywo to zyskuje właściwości przeciwutleniające. W ten sposób spowalnia procesy starzenia się komórek organizmu oraz ułatwia usuwanie wolnych rodników, odpowiedzialnych za wiele groźnych chorób. Co więcej, naukowcom udało się udowodnić, że pieczony rabarbar wspomaga walkę z nowotworami. Szczególnie poleca się go w profilaktyce raka prostaty oraz piersi.

Kto powinien uważać na rabarbar?

Warto jednak wiedzieć, że rabarbar należy do warzyw, które zawierają w sobie duże ilości kwasu szczawiowego. Związek ten powoduje wiązanie się wapnia i nieprzyswajanie go przez nasz organizm. Ponadto, często przekształca się on w szczawian wapnia, który odkłada się jako kamienie nerkowe. Dlatego też na rabarbar powinny uważać osoby, mające problem z nerkami oraz chorujące na reumatyzm. Z tego samego powodu nie możemy jeść rabarbaru codziennie. Na rabarbar powinny uważać również kobiety w ciąży oraz karmiące. Szczawiany utrudniające wchłanianie wapnia, a wiele pań w tym właśnie okresie zmaga się z niedoborem tego pierwiastka.

Zobacz, jak łatwo możesz zarabiać ze Smakerem! Kliknij!

Co zrobić z rabarbaru?

Pierwszym kulinarnym skojarzeniem z rabarbarem z pewnością jest świeżo upieczone, babcine ciasto. Ale wypieki to nie jedyny sposób w jaki możemy użyć tego warzywa. Świetnie sprawdzi się w kompotach, kisielach i galaretkach. Oprócz tego, rabarbar jest świetnym dopełnieniem wszelakich placuszków i konfitur. Najlepiej współgra w duecie z truskawkami i malinami, które doskonale równoważą jego kwaśny smak.

Znacznie rzadziej serwujemy go w daniach wytrawnych, jednak i w tej kwestii warto pokusić się o eksperymenty. Rabarbar sprawdzi się doskonale jako baza do sosów podawanych razem z mięsami lub rybami.

Aby zachować jego smak rabarbaru na dłużej, bez obaw możemy go zamrozić. Jego smak i konsystencja świetnie znoszą ten proces.

Zobacz też: Najsmaczniejsze przepisy z rabarbarem w roli głównej. Kliknij!

Co zrobić z rabarbaru?

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń