Do góry

Newsy

Wołowina - jak wpływa na nasz organizm?

Wielbiciele mięsnych potraw uśmiechają się na samą myśl o dobrze przygotowanym steku. Jednak czy taka potrawa, aby na pewno jest zdrowa?

Fot. 123RF

Wołowina ma niezwykle szerokie zastosowanie kulinarne i jest jednym z ulubionych produktów wielu kucharzy. Sposobów na jej wykorzystanie możemy mnożyć co nie miara poczynając od klasycznych steków, a na gulaszach i tatarze kończąc. Warto jednak wiedzieć, że wołowina nie tylko doskonale smakuje, ale również pozytywnie wpływa na nasze zdrowie.

Za co powinniśmy cenić wołowinę?

Przede wszystkim, wołowinę watro włączyć do jadłospisu ze względu na wysoką zawartość łatwo przyswajalnego białka, które stanowi budulec dla naszego organizmu. Ten rodzaj mięsa poleca się przede wszystkim sportowcom, prowadzącym intensywne treningi. Warto zwrócić uwagę na ten rodzaj mięsa także z uwagi na niedużą zawartość tłuszczu. Co więcej w znacznej części są to zdrowe tłuszcze nienasycone, mające bardzo pozytywny wpływ na nasz organizm.

Jedząc wołowinę, zapewnimy sobie także doskonałe źródło żelaza, które jest bardzo istotnym składnikiem hemoglobiny. Co ważne, żelazo zawarte w wołowinie jest najłatwiej przyswajane przez nasz organizm. Z tego względu powinny spożywać ją osoby zagrożone anemią oraz sportowcy, szczególnie podatni na niedobory tego pierwiastka. Aby zagwarantować jak najlepsze wchłanianie żelaza, warto łączyć czerwone mięso z innymi produktami (np. warzywami), które także zawierają pokaźne ilości tego pierwiastka.

Wołowinę warto również spożywać ze względu na zawartość niezwykle cennego kwasu linolowego. Naukowcom udało się udowodnić, że związek ten sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej, co jest bardzo dobrą wiadomością dla wszystkich osób, które starają się zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Ponadto, wołowina stanowi również cenne źródło L-karnityny oraz alaniny. Pierwsza z tych substancji łagodzi skutki starzenia się organizmu oraz przyśpiesza metabolizm. Z kolei alanina poprawia wydajność pracy naszych mięśni. Warto również wiedzieć, że w wołowinie znajduje się dużo składników odżywczych takich jak fosfor, witaminy z grupy B oraz wspominane wcześniej żelazo.

Zarabiaj ze Smakerem! Kliknij!

Zarabiaj ze Smakerem!

Jak wybrać dobrą wołowinę?

Aby móc w pełni skorzystać z dobrodziejstw płynących z jedzenia wołowiny, powinniśmy zadbać żeby zjadane przez nas mięso było możliwie najlepszej jakości. Warto pamiętać, że dobra wołowina jest wilgotna, a po naciśnięciu powraca do pierwotnego kształtu dopiero po kilku chwilach. Dobrej jakości surowe mięso ma kolor od jasnoczerwonego poprzez czerwony, aż do ciemnoczerwonego (barwa mięsa jest zależna od rasy zwierzęcia) i jest lekko wilgotne. Mięso ma charakterystyczną marmurkowatość , czyli tłuszcz który ma duży wpływ na jakość mięsa podczas obróbki termicznej.

Należy unikać mięsa, które ma ciemny kolor, z ciemnymi plamami lub żółtobrązowym tłuszczem, prawdopodobnie zwierzę było stare ,chore lub mięso jest nieświeże. Jeżeli mamy ochotę na duszone mięso, dobrze jest wybrać mostek lub karkówkę.

Łata, antrykot lub polędwica jest idealna do pieczenia, gdzie łata bez kości świetnie pasuje do burgerów, Jeśli mamy chęć na grillowaną wołowinę to dobrym pomysłem jest kupić steki z szpondra, antrykotu, mielonej łopatki lub polędwicy. Do smażenia najlepszy jest stek z rostbefu, antrykotu, polędwicy i łaty Goleń jest świetny na rosół lub na galaretę.

Przy wyborze mięsa dobrze jest zwrócić uwagę jakiej rasy było bydło, ponieważ do gotowania najlepsze walory smakowe są z krów hodowanych tylko dla mięsa. Najlepsze rasy to Limousin, Black Angus, Hereford, Charolaise czy Wagyu.

Zobacz też: 8 produktów, które doskonale tłumią apetyt

 

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń