Ewa_Gotuje

Iluzja na talerzu – jak nie jeść oczami

Nie od dziś wiadomo, że to, co widzimy ma bardzo duży wpływ na to, jak dużo jemy. Istnieją jednak pewne techniki, by oszukać wzrok i zacząć kontrolować zachowania żywieniowe. Zmiany warto zacząć już na półce z naczyniami!

Fot. 123RF/Picsel

Joseph Delboeuf, belgijski psycholog i psychoterapeuta, odkrył pewną zależność, która znalazła zastosowanie między innymi w dietetyce oraz marketingu jedzeniowym. Zgodnie z założeniami tzw. Iluzji Delboeuf'a, koło wpisane w mniejszy okrąg wydaje się większe niż takie samo koło wpisane w większy okrąg. Teoria ta została przebadana w kilku eksperymentach. Te potwierdziły zaś, że jest to złudzenie optyczne oparte na ocenie wielkości przedmiotu poprzez porównanie go z otoczeniem.

Inną iluzję przedstawił niemiecki psycholog - Hermann Ebbinghaus. Najbardziej znana wersja tego złudzenia przedstawia dwa koła tej samej wielkości, znajdujące się obok siebie. Jedno z nich otoczone jest większymi od siebie kołami, drugie mniejszymi. Co ważne, iluzja ta zadziała jedynie wtedy, kiedy obiekt będzie otoczony tymi samymi lub podobnymi do niego figurami.

Jak to się odnosi do dietetyki?

Okazuje się, że według założeń Delboeuf'a posiadamy tendencję do nakładania sobie większych porcji jedzenia na większe talerze oraz mniejszych porcji na mniejsze. Iluzję Ebbinghausa można wykorzystać do odpowiedniego przedstawienia jedzenia na zdjęciach bądź zaprezentowania dania w restauracji. Stosując się jej zasad, danie będzie się wydawało większe niż jest w rzeczywistości.

Para badaczy - Wansink i van Ittersum wykazali, ze nie tylko rozmiar talerza, ale również jego kolor wpływa na to, jak postrzegamy danie, które się na nim znajduje. Im większy kontrast tym lepiej. Według naukowców więc zarówno talerz powinien być dobrany do jedzenia na zasadzie kontrastu, jak i naczynie do otoczenia - blatu, stołu, obrusu. Udowodniono, że po zwiększeniu kontrastu, na talerzu znajdzie się porcja mniejsza o 20 %.

Iluzje te doskonale sprawdzają się również jako narzędzie marketingu jedzeniowego. Na zdjęciach bądź w reklamach wykorzystywane są małe talerze o dużym kontraście kolorystycznym. Dzięki temu porcja zawsze wydaje się duża, mimo że nią nie jest. W restauracjach, gdzie klient sam nakłada sobie jedzenie, ma do dyspozycji najczęściej większe talerze. Zarówno ten element, jak i zachowanie małego kontrastu, sprawiają, że klient najprawdopodobniej nałoży dużą porcję.

 

 

Komentarze

Ostatnio komentowane przepisy

Desery Wegański deser czekoladowy z tofu

Tofu raczej nie kojarzy się z deserami, ale zapewniam, że tego warto spróbowa...

Odsłon: 49

30 min
5

Polecane artykuły

Ewa gotuje Mięsa z rusztu według Ewy Wachowicz i Mateusza Gesslera. Przepisy idealne na majówkę

Podczas tegorocznej majówki planujesz przygotować schab z rusztu? Jeśli tak, koniecznie zapoznaj się z przepisami, które w 510. odcinku programu "E...

0
Informacje Egzotyczny owoc o wyjątkowym smaku. Jak jeść kiwano i co można z niego zrobić?

Kiwano – egzotyczny owoc z Afryki – cieszy się coraz większą popularnością w polskiej kuchni. I nic w tym dziwnego – nie dość, że zachwyca ono swoi...

1
Informacje Witaminy z grupy B – na co pomagają, w czym się znajdują?

Witaminy z grupy B są niezmiernie ważne dla naszego zdrowia. Wspierają funkcjonowanie układu nerwowego, przyczyniają się do utrzymania zdrowej skór...

0
Informacje Sezon grillowy czas zacząć! Oto prawdziwy „narodowy sport Polaków”

Grillowanie zajmuje ważne miejsce w sercach Polaków. Śmiało można stwierdzić, że to nasz sport narodowy, który jednoczy przyjaciół i rodziny w upal...

0