Do góry

Newsy

Jak zdrowo smażyć?

Uwielbiasz smażone dania, ale martwisz się, że są zbyt tłuste i niezdrowe? Nie musisz z nich rezygnować, tylko przygotowuj je tak, by nie traciły cennych wartości odżywczych.

Doświadczeni kucharze namawiają wszystkich entuzjastów gotowania, by podczas codziennego przygotowywania posiłków korzystali z kilku sprawdzonych trików, dzięki którym ograniczysz wytwarzanie się szkodliwych dla ludzkiego organizmu związków chemicznych oraz sprawisz, że gotowane przez ciebie potrawy zachowają maksimum wartości odżywczych. Oto kilka znanych sposobów zdrowego smażenia.

1. Wybierz odpowiedni tłuszcz

Jeśli do tej pory smażyłeś klasyczne schabowe na smalcu, najwyższy czas rozstać się z nim na rzecz oleju roślinnego. To samo dotyczy masła - niestety, ma mnóstwo kalorii, więc długotrwałe podsmażanie zwiększa także ciężkostrawność potraw. Jeśli już zdecydujesz się na olej roślinny, zawsze dokładnie sprawdzaj jego skład. Najzdrowszym tłuszczem będzie olej kokosowy lub rzepakowy, najlepiej tłoczony naturalnie, bez użycia chemii.

2. Kup dobrą patelnię

Aby cieszyć się zdrowym jedzeniem, należy zwracać uwagę nie tylko na to, w czym smażyć, ale również na czym. Pamiętaj przede wszystkim o tym, by dopasować rozmiar patelni do ilości potraw, które na co dzień przygotowujesz. Jeśli mieszkasz sama, duża patelnia jest zbyteczna - długo się nagrzewa, więc zużycie energii jest spore, a co za tym idzie sam proces smażenia niepotrzebnie się wydłuża. Warto inwestować w naczynia powleczone nieprzywierającymi materiałami - np. teflonem lub ceramikę, dzięki którym możliwe jest beztłuszczowe przygotowywanie dań.

Jak zdrowo smażyć

3. Ogranicz czas smażenia

Jak to zrobić? Zasada jest prosta - im lepiej rozgrzana patelnia z roślinnym tłuszczem, tym bardziej skrócony czas oczekiwania na dobrze przygotowane mięso. Większość z nas wstawia patelnię razem z zimnym tłuszczem na płytę, czekając aż zacznie cicho skwierczeć. Aby osiągnąć optymalną temperaturę, warto przed wlaniem tłuszczu na jego dno, podgrzać samo naczynie na większym ogniu. Następnie dodajemy olej roślinny. Dzięki temu nie będziemy czekać na danie więcej niż kilka minut.

Zobacz też: Jak przygotować idealne naleśniki? Kliknij!

http://smaker.pl/prosto-z-patelni-jak-przygotowac-idealne-nalesniki,1899334,a,.html

4. Nie przesadzaj z ilością

Smażąc np. kurczaka często dodajemy oleju „na oko", tymczasem wystarczy natłuszczonym pędzlem po prostu lekko pomalować posmarować dno patelni. Im grubsza warstwa tłuszczu, tym większa kaloryczność potraw, dlatego za każdym razem staraj się racjonalnie odmierzać porcje niezbędne do przygotowania mięs lub warzyw z patelni. Jeśli ostatecznie wlało ci się za dużo, odlej z naczynia zbędną ilość tłuszczu. Jeśli mimo wszystko okaże się, że jest go zbyt mało, na każdym etapie smażenia możesz go dolać.

5. Miej pod ręką odpowiedni sprzęt

Oprócz dobrej patelni sprawdzą się również ręczniki papierowe (do odsączania tłuszczu) lub pergamin (dzięki któremu tłuszcz nie wchłania się bezpośrednio do potrawy). Ręczniki to absolutny obowiązek, jeśli smażysz na głębokim tłuszczu - po zdjęciu ich z patelni od razu połóż na nim potrawy i delikatnie odsączaj tłuszcz aż do najmniejszej ilości widocznych, tłustych plam.

Smażenie na pergaminie sprawdzi się w przypadku ryb - w ten sposób minimalizujemy bezpośredni kontakt mięsa z olejem. Zawsze podczas smażenia korzystaj z drewnianych szczypców, szufelek i łyżek. Metalowy sprzęt może poważnie uszkodzić powłokę patelni, powodując uwalnianie się szkodliwych substancji do jedzenia i szybsze zużycie naczyń.

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (5)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe

zdjecie uzytkownika

Roman_73 18 października 2016 No dobra, ale skoro piszecie żeby wybrać smalec, to jaki wybrać? Tak, żeby był dostępny w normalnym sklepie, a nie jakiś wydziwiony ? Odpowiedzi: 1 ▼

7 Kto głosował? | Odpowiedz

zdjecie uzytkownika

grklon 18 października 2016 Autor chyba uderzyła się w głowę. Smalec ma wyższą temperaturę dymienia od olejów. Poza tym mięso wołowe lub wieprzowe smażone na oleju jest obrzydliwe. A już promowanie trującego teflonu to jakieś kuriozum na tym portalu! I gdzie podpis tego ignoranta?

72 Kto głosował? | Odpowiedz

zdjecie uzytkownika

AMBEROWY 18 października 2016 no cóż ze względu na temperaturę dymienia najlepsze będzie masło klarowane i czysty smalec a nie masło roślinne , wystarczy o tym poczytać , co do zasady należy unikać smażenia ,,,

77 Kto głosował? | Odpowiedz

zdjecie uzytkownika

anonymous.270181 18 października 2016 To takie ble,ble.Schabowy smażony obojętnie na jakim tłuszczu jest bardzo kaloryczny.Jeśli decyduję się na jedzenie schabowych to te smażone na smalcu to klasyk o niepowtarzalnym smaku-wie o tym każdy kucharz.

142 Kto głosował? | Odpowiedz

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń