Do góry

Newsy

Jak chleb wpływa na nasze zdrowie?

W ostatnich latach w Polsce zapanowała moda na domowe pieczenie chleba. Wiele osób własnoręcznie zagniata bochenki i samodzielnie tworzy zakwasy. Jednak, od dłuższego czasu, jesteśmy bombardowani informacjami, dotyczącymi szkodliwości chleba. Czy nasze obawy mają pokrycie w rzeczywistości?

Fot. 123RF

"Jeśli chcesz schudnąć, w pierwszej kolejności odstaw chleb" - któż z nas nie słyszał takiej porady? Czy faktycznie pieczywo tak bardzo zagraża naszemu zdrowiu i sylwetce? Bardzo trudno w to uwierzyć, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że statystyczny Polak zjada około stu kilogramów chleba rocznie. Na szczęście, dietetycy uspakajają - dobrej jakości pieczywo przynosi nam zdecydowanie więcej korzyści niż szkód, dlatego nie powinniśmy usuwać go z naszej diety.

Jaki chleb włączyć do swojej diety?

Stojąc przed półką z pieczywem możemy być naprawdę skołowani. W końcu piekarnie oferują nam obecnie tak wiele rodzajów chleba, że trudno zdecydować się na jeden konkretny. Oczywiście, najważniejszym kryterium, jakim zazwyczaj się kierujemy, jest smak. Ale co jeszcze powinniśmy wziąć pod uwagę? Który chleb najbardziej pozytywnie wpływa na nasze zdrowie?

Większość Polaków najczęściej sięga po jasny chleb pszenny. Posiada on niewiele błonnika, przez co, jedzony w nadmiarze, może tuczyć. Warto jednak zaznaczyć, że jest lekkostrawny i dlatego doskonale nadaje się dla rekonwalescentów lub osób, cierpiących na choroby układu pokarmowego. W naszych piekarniach znajdziemy również chleby mieszane, które w swym składzie zawierają zarówno mąkę pszenną jak i żytnią. Ten rodzaj pieczywa jest zdecydowanie zdrowszy, gdyż zawiera więcej błonnika, minerałów oraz witamin.

Zdecydowanie najzdrowsze jest pieczywo żytnie razowe, powstające z pełnego ziarna. Znajdziemy w nim moc substancji odżywczych oraz błonnika, które doskonale wpływają na nasz organizm. Do swojej diety powinny włączyć je osoby zagrożone chorobami serca i układu krążenia oraz te, które starają się zrzucić zbędne kilogramy. Pamiętajmy jednak, aby nie jeść wyłącznie takiego pieczywa, gdyż zawarte w nim fityniany mogą ograniczać przyswajanie niektórych składników odżywczych. W związku z tym, warto od czasu do czasu zjeść kromkę jasnego pieczywa, nawet jeśli jest ono mniej zdrowe niż jego ciemna wersja.

A co z pieczywem chrupkim? Niestety, nie mamy dla was dobrych wiadomości. Chociaż wydaje się ono bardzo zdrowe i często przewija się w różnego typu dietetycznych jadłospisach, nie poleca się jego spożywania, zwłaszcza w dużych ilościach. Zazwyczaj chrupkie, cienkie listki pieczywa powstają z wysoko przetworzonych produktów, a na dodatek posiadają wysoki indeks glikemiczny, przez co po ich zjedzeniu, bardzo szybko znów jesteśmy głodni.


Zobacz też: 6 produktów, które przedłużą twoje życie!

6 produktów, które przedłużą Twoje życie. Kliknij!

 

Ile chleba powinniśmy jeść?

Niestety, bardzo często spotykamy się ze stwierdzeniem, że im mniej chleba w diecie tym lepiej. Nie jest to prawdą i powinniśmy o tym pamiętać. Zgodnie z rekomendowanym w Polsce modelem zdrowego żywienia, powinniśmy spożywać 5-6 porcji produktów zbożowych dziennie. Jak wygląda to w przełożeniu na rzeczywiste miary? Jedna porcja produktów zbożowych to jedna kromka chleba albo pół szklanki ugotowanego ryżu lub makaronu. Ciekawostką może być fakt, iż tabele żywieniowe ze Stanów Zjednoczonych rekomendują spożycie od 6 do 11 porcji produktów zbożowych.

Jak chleb wpływa na nasze zdrowie?

Statystyczny Polak zjada rocznie blisko 100 kilogramów chleba, dlatego warto wiedzieć w jaki sposób wpływa on na nasze zdrowie. Jak się okazuje, jedząc chleb, możemy bardzo dużo zyskać. Zawarte w nim magnez oraz witaminy z grupy B poprawiają sprawność układu nerwowego, przez co poprawia się nasza pamięć i koncentracja.

Między bajki możemy włożyć informacje o tym, że jedzenie chleba prowadzi do otyłości. Oczywiście, wszystko jest kwestią umiaru, jednak zjedzenie kilku kromek dziennie może nam bardziej pomóc niż zaszkodzić. Dzieje się tak za sprawą błonnika, który pobudza nasz metabolizm i sprawia, że dłużej pozostajemy syci. 4 średnie kromki chleba dostarczą nam aż połowę dziennego zapotrzebowania na błonnik.

Najnowsze badania wskazują, że chleb wypiekany na zakwasie może nas również ochronić przez chorobą nowotworową. Ten typ pieczywa zawiera w sobie kwas mlekowy, który zakwasza jelita i poprawia ich funkcjonowanie, zapobiegając jednocześnie rozwojowi bakterii. Ponadto, sprzyja w ten sposób powstawaniu „dobrych" bakterii, wzmacniających nasz układ odpornościowy.

Na co powinniśmy uważać jedząc chleb?

Nie każdy chleb jest tak zdrowy jakbyśmy tego chcieli. Czasem zdarza się tak, że producenci przy wypieku wykorzystują gotowe mieszanki, pełne polepszaczy. W teorii mają one sprawiać, że praca piekarzy będzie łatwiejsza, a końcowy produkt ładniejszy i smaczniejszy. Niestety, obecne w nich emulgatory, fosforany czy też dwutlenek chloru nie wpływają pozytywnie na nasze zdrowie. Warto spoglądać na etykiety i zwracać uwagę na wygląd kupowanego przez nas pieczywa. Dobry chleb powinien być ciężki i zachowywać świeżość nawet przez 10 dni. Unikajmy pieczywa, które trudno się kroi i bardzo się kruszy. Zwracajmy również uwagę na to, co piekarze dodają do razowego pieczywa, które kupujemy. Czasem jego ciemny kolor wynika z dodatku kakao lub karmelu.


Tekst: Sylwia Cisowska/ Smaker.pl

 

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (2)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe

zdjecie uzytkownika

Konto usunięte 04 marca 2015 Wszystko trzeba jeść w odpowiednich ilosciach, każda mało bogata diweta nie jest dobra. Poczytajcie Odchudzanie z elementamii fizjologii i biochemii tam piszą duzo wiecej i w bardzo prosty sposób o dietach i naszym ogrganizmie

16 Kto głosował? | Odpowiedz

zdjecie uzytkownika

agulenka34 04 marca 2015 Wszystko tuczy co się je w nadmiarze. chleba i tak lepiej jeść jak najmniej. skoro statystyczny Polak je 100 kg chleba rocznie to ja chyba do tej statystyki nie należę. nie jem więcej chleba niż 2 kanapki rano i czasem zdarza się jedna w ciągu dnia. lepiej zjeść jogurt naturalny, wypić kefir, zjeść kawałek chudego mięsa z warzywami niż najeść się chleba.

17 Kto głosował? | Odpowiedz

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń