Do góry

Domowe porady

Dieta makrobiotyczna

DIETA MAKROBIOTYCZNA

  1. Dieta jest oparta na zasadzie yin-yang, składająca sie z najlepiej wyważonych produktów.
    Ma siedem etapów stanowiących przejście do optymalnego siódmego poziomu gdzie umieszczony jest nie łuskany ryż- mający być kwintesencją idealnych produktów żywnościowych.
    Początkujący zaczynają od stopniowej rezygnacji z mięsa, która poprzedza poziom pierwszy. Na poziomie tym znajdują się produkty o następującym udziale procentowym: 40% ziaren zbóż, 30% warzyw, 10% zup i 20% produktów zwierzęcych (z wyłączeniem mięsa). Na poziomie trzecim proporcje te wynoszą 60:30:10, tym razem z wyłączeniem białka zwierzęcego. Poziom siódmy- dieta składa się wyłącznie z nie łuskanego ryżu, był przeznaczony na okresowe 10- dniowe oczyszczanie organizmu.
    Zgodnie z filozofią makrobiotyczną do produktów typu YANG należą m.in. mięso, drób, ryby, owoce morza, jajka, sery twarde i sól. Natomiast do produktów YIN należą m.in. alkohol, herbata, kawa, cukier, mleko, śmietanka, jogurt oraz większość ziół i przypraw.
    Produkty równoważące elementy YIN i YANG to fasola, ziarna zbóż, orzechy, nasiona, owoce i warzywa.
    Chociaż dieta makrobiotyczna niewątpliwie zmniejsza ryzyko otyłości, wysokiego poziomu cholesterolu, nadciśnienia tętniczego, zaparć i niektórych rodzajów nowotworów (płuc, okrężnicy, piersi, przełyku, prostaty), korzyści te nie równoważą niebezpieczeństw, jakie wiążą się e stosowaniem tak ograniczonej diety.
    Dieta makrobiotyczna jest uboga w białko ponieważ prawie całkowicie brak w niej jak, mleka, drobiu i miesa, natomiast w dużym stopniu opiera sie na wypełniaczach żołądka.
    W rezultacie organizm otrzymuje niewiele energii, co u małych dzieci po odstawieniu od piersi może powodować stany niedożywienia, wynikające z braku białka. Znacznie wolniejsze jest tempo rozwoju płodu i organizm w wieku dorastania. Zwolennicy diety makrobiotycznej często chorują na anemię z niedoboru żelaza i witaminy b12, a dzieci w wieku do 6-7 lat cierpią na krzywicę z powodu niedoboru witaminy D.
    Entuzjaści żywienia makrobiotycznego wysuwają wiele bezpodstawnych argumentów o korzyściach wynikających ze stosowania ich diety. W rzeczywistości poważnie zwiększa ona ryzyko występowania niedoborów witamin, składników mineralnych i energii w okresach kiedy te składniki odżywcze są najbardziej potrzebne.Identyczne korzyści można osiągnąć i to bez zbędnego ryzyka przechodząc na o wiele mniej restrykcyjną dietę wegetariańską lub po prostu przestrzegając zasad zdrowego zbilansowanego, opartego o pełny zestaw produktów spożywczych żywienia.

    PLUSY I MINUSY DIETY MAKROBIOTYCZNEJ:
    + niska zawartość białka i obfitość wypełniaczy żołądka sprawia że dieta makrobiotyczna ma wiele stron negatywnych.
    - niska zawartość tłuszczu, wysoka blonnika,
    - zbyt mała liczba kalorii,
    - ryzyko wystąpienia niedoboru składników odżywczych, zwłaszcza żelaza oraz wit B12, D,
    - marginalna ilość białka
    - całkowite niedopasowanie do potrzeb dzieci, kobiet ciężarnych i matek karmiących.

Autor: Camilla24

Przepisów i artykułów: 164 Ocena: 392

Dodaj poradę

Komentarze do przepisu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń