Do góry

Newsy

Korzeń maca – z czym to się je?

Jest dodatkiem do jedzenia dla astronautów, a jej najbliższymi krewnymi są rzepak, gorczyca i kapusta. Mowa oczywiście o korzeniu maki. Dlaczego uchodzi za jeden z „superfoods”? Poznaj wszystkie właściwości tej cudownej rośliny.

Fot. 123RF/Picsel

Maca jest rośliną pochodzącą z peruwiańskich Andów. Jest ona wyjątkowa nie tylko ze względu na swoje liczne właściwości, ale również za sprawą warunków, w których rośnie. Maca preferuje bowiem niegościnne, skaliste gleby, oraz ekstremalne warunki klimatyczne. Zwykle rośnie powyżej wysokości 3500 m.n.p.m., co czyni z niej najwyżej uprawianą rośliną jadalną.

Korzeń maca - jedyna jadalna część tej rośliny - wyglądem przypomina rzodkiewkę. Występuje w wielu kolorach: począwszy od białego, kremowego i żółtego, poprzez czerwony, jasnoszary oraz fioletowy, a na czarnym kończąc.

Maca niejedno ma imię

W różnych zakątkach świata, maca może nosić nieco inne nazwy. Oto niektóre z nich:

  • peruwiański żeń-szeń
  • trawa lub ziele pieprzowe
  • skarb/złoto Inków
  • z hiszpańskiego: maca albo maka
  • z keczuańskiego: maca-maca, Maino, ayak chichira lub ayak willku
  • Lepidium peruvianum
  • Lepidium meyenii
  • Walpers

 

Właściwości korzenia maca

Właściwości i działanie ziela pieprzowego już od wieków doceniają peruwiańscy Indianie. Roślina ta była przez nich stosowana jako tradycyjny środek na wzmocnienie. Wierzono bowiem, iż zjedzenie jej przed walką pozwoli z łatwością pokonać wroga. Podawano ją również osobom, które wykonywały ciężką, fizyczną pracę.

Ponadto, maca uchodził za pożywienie, które zwiększa płodność u ludzi i zwierząt. To właśnie jako środek na potencję oraz płodność roślina ta zyskała największą popularność. Uznaje się ją za bardzo silny i skuteczny afrodyzjak, dlatego też bardzo często nazywa się ją naturalną viagrą.

Pobierz aplikację smaker ciasta i desery

Nie tylko dla mężczyzn

Jak się okazuje, maca jest również pomocna przy łagodzeniu nieprzyjemnych dolegliwości związanych z menstruacją oraz menopauzą. Pomaga bowiem zniwelować bóle, zredukować rozdrażnienie oraz stres. Badania wykazały również że podawanie maca kobietom w okresie pomenopauzalnym, pozwala ograniczyć niedobór estrogenu oraz zminimalizować ryzyko wystąpienia osteoporozy.

Maca na przyrost mięśni i na wzmocnienie

Korzeń maca może okazać się cennym składnikiem diety sportowców oraz osób żyjących aktywnie. Za sprawą naturalnych steroli, których działanie zbliżone jest do działania sterydów anabolicznych, maca umożliwia zwiększenie masy mięśniowej np. u kulturystów. Jej spożywanie poleca się również osobom przepracowanym, które borykają się z nieustannym zmęczeniem oraz stresem. Trawa pieprzowa poprawia pamięć oraz funkcje mózgu, dlatego zaleca się jej jedzenie osobom pracującym umysłowo.

Peruwiańscy Indianie cenili sobie macę jako środek energetyzujący, rewitalizujący i wzmacniający odporność. Co ciekawe, cudowne właściwości korzenia maca doceniła NASA, czyniąc ją elementem diety astronautów.

Pobierz aplikację smaker

Piękna skóra i mocne włosy

Włączenie korzenia maca do diety może poprawić kondycję naszych kości, zębów oraz cery. Badania dowiodły, że w trawie pieprzowej znajdują się substancje, które chronią naszą skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania UV. Ponadto, roślina ta zawiera minerały, które ułatwiają syntezę kolagenu. Jego odpowiednie stężenie zapewnia gładką oraz nawilżoną skórę, mocne paznokcie oraz gęste, lśniące i zdrowe włosy.

Jak jeść korzeń maca?

Peruwiańscy Indianie gotują korzeń i jedzą go jako dodatek do obiadu, podobnie jak w Polsce spożywa się ziemniaki. Ze względu na swój lekko gorzki smak nie wszystkim jednak odpowiada taka forma. Warto również pamiętać, że korzeń maca traci część swoich właściwości w czasie obróbki termicznej.

Ponieważ świeża maca bardzo rzadko pojawia się w Polsce, najlepszym rozwiązaniem będzie zakup sproszkowanego, suszonego korzenia. Możemy go nabyć w sklepach ze zdrową żywnością. Taki proszek możemy dodawać do potraw i przekąsek serwowanych na zimno. Najlepiej zjeść go z jogurtem lub koktajlem. Będzie również stanowić ciekawy dodatek do owsianek oraz sałatek.

Tekst: Anna Suchecka

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń