Do góry

Newsy

Kasztany jadalne - 5 powodów, dla których warto je jeść

Kasztany jadalne mają tyle wartościowych składników odżywczych, że zasługują na to, by sięgać po nie znacznie częściej niż tylko podczas jesiennych spacerów.

Fot. 123RF

Smaczne, zdrowe i niekłopotliwe w przygotowaniu stanowią cenne źródło wielu składników odżywczych i są znakomitym urozmaiceniem diety dla alergików i osób z nietolerancją glutenu. Właściwości kasztanów jadalnych doceniła również medycyna. Dlaczego? Sprawdźmy, co warto wiedzieć o tych owocach.

Przysmaki z ciepłego południa

Drzewa kasztanowe, które często spotykamy w naszych parkach niestety nie mają nic wspólnego z kasztanami jadalnymi. Te pierwotnie pochodzą z terenów Azji Mniejszej i Kaukazu. Z biegiem lat wraz z ekspansją Rzymian rozprzestrzeniły się w całej południowej Europie. Dzisiaj uprawia się je przede wszystkim w krajach śródziemnomorskich: Włoszech, Hiszpanii, Turcji i Portugalii. Ciepłemu klimatowi i słonecznej pogodzie zawdzięczają swoje prozdrowotne i energetyczne właściwości, którymi cieszą się smakosze we wszystkich strefach klimatycznych

Kasztan kasztanowi nierówny

Mówiąc o kasztanach jadalnych, bardzo często można natknąć się na odmianę maroni. Jest to szlachetniejsza odmiana kasztanów jadalnych. Kasztan kasztanowi nierówny. - Kasztany jadalne są znacznie większe, ciemniejsze i płaskie z jednej strony. Maroni wyróżnia kształt przypominający serduszka i czerwono-brązowa łupinka z ciemnymi paskami. Mają też bardziej intensywny i słodki smak - mówi Michał Pelc z ekologicznych delikatesów drpelc.pl.

Ciekawie wygląda też zbiór kasztanów jadalnych, który rozpoczyna się w jesienią i potrafi trwać aż do początków grudnia. Na przełomie września i października dojrzałe kasztany spadają na ziemię, łupinki otwierają się a owoce wydostają się na zewnątrz. Te kasztany zbiera się spod drzew, podobnie jak polskie kasztany niejadalne. Inaczej wyglądają zbiory w przypadku odmiany maroni. Te zrywa się ręcznie, więc sam sposób zbiorów nie zmienił się od lat. Po tym krótkim wstępie, czas na meritum. Okazuje się, że jest to produkt, który powinien znaleźć się w diecie każdego z nas. Dlaczego? Oto 5 powodów, dla których warto jeść kasztany jadalne.

1. Wartościowe pożywienie

Kasztany uchodzą dziś za wykwintny dodatek, ale w krajach, z których pochodzą chleb wypiekany z mąki kasztanowej często był podstawą codziennej diety ludzi bardzo ubogich. Na południu Europy drzewa kasztanowe nazywane są nawet drzewami chlebowymi. Jeszcze dziś starsi ludzie opowiadają, że ich przodkowie niejedną ciężką zimę przetrwali dzięki plackom z mąki kasztanowej.

Oczywiście w tamtych czasach nikt nie miał pojęcia, jakie wartości odżywcze mają kasztany jadalne. Dziś wiemy, że są bogate w skrobię, białko, błonnik, liczne witaminy i składniki mineralne. Kasztany jadalne zawierają niemal wszystkie niezbędne składniki odżywcze, których człowiek potrzebuje do życia i co ważne w smacznej i łatwo przyswajalnej formie.

2. Naturalny energetyk

Duży plus należy się kasztanom ze względu na sporą zawartość skrobi, która po obróbce termicznej zmienia się w węglowodany złożone. Dzięki temu są nie tylko bardzo energetyczne i zapewniają na długo uczucie sytości, ale również zapobiegają atakom „wilczego głodu". Po zjedzeniu kasztanów poziom cukru we krwi rośnie powoli i dość długo utrzymuje się na stabilnym poziomie. W odróżnieniu od takich produktów jak cukier, czy biała mąka, gdzie mamy do czynienia z gwałtownym przypływem energii i jej równie szybkim spadkiem. W rezultacie wyraźnie odczuwalne jest osłabienie i spadek koncentracji. Zamiast więc sięgać po drożdżówkę czy batonik, lepiej zawsze mieć pod ręką smaczne i dużo zdrowsze kasztany.

3. Ukojenie nerwów

Kasztany są bogate w potas (600 mg/100g) i nie zawierają cholesterolu. Ich regularne spożywanie wzmacnia układ nerwowy, reguluje ciśnienie krwi i pracę serca. Spożywanie produktów bogatych w potas zapobiega chorobom układu krążenia, zawałom i miażdżycy. Poprawia też wydolność organizmu, dlatego poleca się je sportowcom.

Kasztany wyróżniają się wysoką zawartością witamin z grupy B, które wzmacniają układ nerwowy, magnezu (45 mg/100g) i lecytyny (świetna na pamięć) dlatego warto, by osoby, które mają wyczerpującą pracę fizyczną czy umysłową a także podejmują się zadań wymagających sporej koncentracji, włączyły je do swojej codziennej diety.

4. Ochrona przed infekcjami

Na tym zalety kasztanów jadalnych wciąż jeszcze się nie kończą. Koniecznie trzeba również wspomnieć o dużej zawartości witaminy C, która działa wzmacniająco i uodparniająco na nasz organizm. Popularność kasztanów w okresie zimowym warto wykorzystać, by chronić się przed typowymi dla tej pory roku infekcjami. 100 g kasztanów jadalnych zawiera tyle samo witaminy C co cytryna! Kto więc krzywi się już na sam widok tego kwaśnego owocu, z pewnością ochoczo sięgnie po słodką, kasztanową alternatywę. Witamina C wraz z witaminą E, którą również znajdziemy w kasztanach jadalnych, działa jak naturalny antyoksydant, który zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry. Wpływa też korzystanie na jej wygląd, a także stan włosów i paznokci.

5. Dla alergików i w medycynie

Kasztany jadalne nie zawierają glutenu, dlatego mogą być polecane jako bardzo wartościowy produkt spożywczy osobom chorym na celiakię. Mają za to sporo błonnika (5-7 g/100g), dlatego poleca się je osobom cierpiącym na kłopoty z wypróżnianiem. Świeże kasztany można spożywać na surowo. Suszone można przerobić na mąkę, przygotować z nich płatki, pastę do pieczywa, kompot, mleko. Jest to produkt wyjątkowo uniwersalny, bardzo smaczny, a przy tym stosunkowo mało kaloryczny (180 kcal/100g, podobnie jak płatki zbożowe).

Właściwości kasztanów jadalnych doceniła również medycyna. Kasztany jadalne posiadają escynę, która posiada właściwości przeciwzapalne i uszczelnia naczynia krwionośne. Stosuje się ją w leczeniu żylaków, obrzęków i hemoroidów.

Jak przyrządzać?

Kasztany przyrządza się bardzo łatwo. Można je gotować, piec w piekarniku lub na patelni. Koniecznie należy pamiętać o wcześniejszym nacięciu na 2-3 cm brązowej skórki, bo biały miąższ w kasztanach zwiększa objętość pod wpływem ciepła i jeśli nie znajdzie ujścia wybuchnie wyskakując do góry i rozsadzając łupinkę. - Najprostszym sposobem na przygotowanie kasztanów jest ich upieczenie. Wystarczy rozgrzać piekarnik na 180 stopni Celsjusza i piec kasztany przez około 40 minut. Po wyjęciu można spryskać je odrobiną czerwonego wina i przykryć serwetką, by lekko ostygły a nie straciły przy tym swego aromatu - dodaje Michał Pelc.

Własnoręcznie prażone, ciepłe, pachnące kasztany to prosty sposób, by wnieść do swojego domu trochę magicznej atmosfery ulic Paryża, Madrytu, czy Lizbony. Do ich spróbowania zachęca też oryginalny smak i bogate wartości odżywcze. Kto jeszcze nie próbował kasztanów jadalnych, koniecznie musi nadrobić zaległości. A koneserów zachęcamy do wypróbowania nieznanych jeszcze przepisów, których podstawą będą oczywiście kasztany jadalne.

Źródło: materiały prasowe

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń