Do góry

Newsy

Co sprawia, że czujemy się syci?

Dlaczego czasem, po zjedzeniu posiłku, czujemy się najedzeni, a innym razem błyskawicznie robimy się głodni? Bywa też, że zupełnie nieświadomie przejadamy się. Obwiniamy siebie, szukamy problemu w nadmiernym apetycie. Ale czy tak jest na pewno? Jak jeść, by być sytym?

Fot. 123RF/Picsel

Na nasz apetyt wpływa wiele czynników. Są to rzeczy oczywiste, jak zapach potraw, ich smak, wygląd czy okoliczności, w których są serwowane. Oprócz tego, apetyt może być uzależniony od nawyku spożywania posiłków o tej samej porze, preferencji smakowych, a także po prostu przyjemności, wynikającej z jedzenia ulubionych przez nas potraw. Głównym jednak czynnikiem jest poczucie głodu. Kiedy żołądek opróżni się, stajemy się głodni.

Pobierz aplikację smaker

Kiedy czujemy się syci?

Podczas jedzenia żołądek wypełnia się. Pobudza wtedy, umieszczone w jego ścianie, receptory włókien nerwowych. Te zaś, poprzez nerw błędny, wysyłają sygnały do mózgu, dając poczucie sytości. Natomiast kiedy żoładek opróżni się, pojawia się ochota na zjedzenie czegoś. Co w związku z tym ma wpływ na szybkość opróżnienia żołądka, a więc także na uczucie sytości?

Najczęściej większa ilość pokarmu powoduje, że żołądek jest pełny na dłużej. Jednakże ważna jest również jego temperatura oraz skład. Niska temperatura zmusza organizm do ogrzania posiłku, który został zjedzony. Może doskwierać nam wtedy uczucie niedosytu, a to skutkuje pochłanianiem jego większej ilości. Zbyt gorące posiłki zaś podrażniają śluzówkę jamy ustnej, przełyku i żołądka. Co więcej, zarówno zbyt gorący posiłek jak i za zimny zaostrzaj dolegliwości takie jak: ostry nieżyt jelit, zaparcia, refluks przełyku czy wrzody.

Pobierz aplikację smaker ciasta i desery

Największe uczucie sytości dają produkty, zawierające dużo białka, błonnika pokarmowego oraz wody, na przykład: ryby, mięso, warzywa strączkowe, soczewica czy jaja. Drugie miejsce w rankingu zajmują artykuły wysokowęglowodanowe, takie jak: ryż, pieczywo z pełnego przemiału, kluski, makarony. Na krócej sycą zaś ciastka, herbatniki, bułki oraz wszelkiego rodzaju produkty piekarnicze. Do tego dochodzą również tłuszcze. Przez swoją niską siłę sycącą, są odpowiedzialne za zjawisko przejadania się. Jedząc posiłki bogatotłuszczowe czy artykuły piekarnicze szybciej przestajemy odczuwać sytość, a co za tym idzie, częściej sięgamy po inne smakołyki. A to, jak wiadomo, powoduje tycie.

Sycące działanie wody

Wcześniej wspomniana woda jest bardzo ważna w odniesieniu do uczucia sytości, na przykład w przypadku kabanosów. Większość pewnie bez problemu jest w stanie zjeść całą paczkę. Wynika to z ich wysokiej smakowitości oraz z bardzo małej ilości wody w składzie. Tym samym mają dużo mniejszą objętość niż świeże mięso o zbliżonej kaloryczności. Podobnie jest z zupami. Wysoka zawartość wody oraz temperatura prowadzą do zmniejszenia apetytu. Warto także pamiętać, że sięgając po szklankę wody niegazowanej przed posiłkiem, apetyt się zmniejszy. Ważne, by nie popijać w trakcie jedzenia, ponieważ rozrzedza to soki żołądkowe, a to wydłuża proces trawienny.

Zobacz, jak łatwo możesz zarabiać ze Smakerem. Kliknij!

Zarabiaj na swoich przepisach!

Tekst: Karina Czernik

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (2)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe

zdjecie uzytkownika

adiringo 20 października tylko jedno z drugim pomieszane, wysoko węglowodanowe tak ale piekarnicze nie,hym jedno i to samo tyle tylko masz węgle proste i złożone. A co się dzieje i jak organizm to odczuwa kiedy zjesz za dużo węgłów (cukry)i organizm wyzwala insulinę która zbija poziom glukozy do stopnia poniżej normy? Pytanie co się w tedy czuje? Następny zgrzyt w artykule że tłuszcze nie sycą oj oj. Z wodą to prawda ponieważ często uczucie głodu jest spowodowane odwodnieniem a nie brakiem składników odżywczych. Ja zrezygnowałem kilka lat temu z węgłów na rzecz tłuszczy i jakoś ciągle syty chodzę, przez większość dnia, a to z kolei powoduje że jem mniej. Węgle także organizm wytwarza z nadmiernej ilości protein tak wiec cukry nie są tak istotne dla naszej diety, powinny być ale czy w takich ilościach? Kolejnym punktem jest ogrzewanie przez żołądek tego co się zje. Udowadnia to tezę że człowiek nie jest przystosowany do surowego czy zimnego, średniowieczni chłopi angielscy uważali że surowe warzywa i owoce są trujące, dlatego zawsze je przedwarzali. Poza tym gotowanie warzyw zwiększa ich kaloryczność co wbrew pozorom jest dobre kalorie = energia.
To chyba na tyle, trochę moich prywatnych obserwacji i doświadczeń plus trochę historii :-) pozdrawiam wszystkich.
Chwała wam

12 Kto głosował? | Odpowiedz

zdjecie uzytkownika

Wojciech-Boniecki 20 października tyle to wiedziały nasze babki w 18 wieku a może i wczesniej. po wspólczesnych oczekuję czegoś więcej niż babcinych odczuć.

28 Kto głosował? | Odpowiedz

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń