Do góry

Newsy

Dlaczego warto piec warzywa?

Gotowane w wodzie i na parze warzywa od lat są dla nas synonimem zdrowego odżywiania. Coraz częściej zaczynamy jednak stosować równie smaczną i zdrową alternatywę - warzywa upieczone w piekarniku. Jakie mają zalety i dlaczego warto przygotowywać je w ten sposób?

Fot.123RF/Picsel

Pieczenie warzyw ma kilka istotnych zalet, w porównaniu z gotowanymi. Przede wszystkim piekąc warzywa nie tracimy cennych wartości odżywczych i witamin. Woda, w której gotujemy warzywa przejmuje te drogocenne substancje, i zostaje razem z nimi wylana. Dzięki pieczeniu zachowujemy pełną wartość przygotowywanych produktów.
Po drugie, pieczone warzywa smakują całkowicie inaczej. Zmienia się ich struktura i aromat. W porównaniu z gotowanymi warzywami zdecydowanie zyskują na smaku. Stosując różne sposoby pieczenia - na blasze, w folii lub zamkniętym naczyniu żaroodpornym - możemy uzyskać zaskakujące efekty. W piekarniku przygotujemy zarówno pyszne, niskotłuszczowe chipsy jak i składniki na niezwykłą sałatkę.

Jakie warzywa możemy piec?

Odpowiedź jest prosta- prawie wszystkie. Zarówno warzywa korzeniowe (takie jak marchew i pietruszka) bulwy ( np. buraka selera czy ziemniaki) oraz wszystkie inne, od jarmużu przez dynię po bakłażana i kalarepkę. Świetnie smakują zarówno pieczone pomidory, papryka jak i fasolka szparagowa. Odważni pieką nawet rzodkiewkę. Jedynie brokuł nie zyskuje po upieczeniu, ponieważ surowy zwiędnie i straci smak w wysokiej temperaturze.

Zobacz też: Co ugotować z fasoli, ciecierzycy lub groszku?

Co ugotować z fasoli, ciecierzycy lub groszku?

Jak piec warzywa?

Warzywa pieczemy w wysokich temperaturach, oscyulujących w okolicach 200 stopni. Długość pieczenia zależy od rodzaju warzywa i kawałków, na jakie je potniemy. Na przykład buraki, ziemniaki lub seler pieczone w całości będą potrzebowały około 60-90 minut. Kawałki marchewki i pietruszki możemy wyjmować z piekarnika już po 20-30 minutach.
Warto zastanowić się nad różnymi sposobami pieczenia warzyw. Te, które zamierzamy upiec w całości oraz takie, które puszczają sok, na przykład paprykę czy bakłażana, warto zawinąć w folię aluminiową, dzięki czemu nie wysuszą się i nie przypalą. W folii dobrze jest piec też warzywa korzeniowe, które mają tendencję do wysychania. Jeżeli chcemy piec warzywa pokrojone na drobne kawałki rozłożone na blasze do pieczenia, pamiętajmy aby wcześniej nasmarować je oliwą. Możemy też przyprawić je już przed obróbką termiczną, gdyż pieczone przyprawy intensywnie uwolnią swój aromat.
Niekwestionowanym królem pieczonych warzyw jest kalafior przyrządzany w całości. Podczas pieczenia nabiera niezwykłego aromatu i chrupkości, a do tego niesamowicie będzie prezentował się na waszym stole.
O piekarniku warto też pamiętać, gdy chcemy przyprawić swoje dania w niecodzienny sposób. Upieczone ząbki czosnku czy cebula nabiorą zupełnie nowego aromatu. Sos pomidorowy lub zupa z pieczonym czosnkiem na pewno podbiją nawet najbardziej wymagające podniebienia.

Jak wykorzystać pieczone warzywa?

Możliwości jest tyle, ile rodzajów warzyw. Upieczone warzywa możemy podać jako oryginalną sałatkę lub samodzielne danie. Wystarczy posypać je ziołami lub podać z sosem, na przykład czosnkowym lub miodowo-musztardowym. Użyjmy ich też jako składnika różnorodnych dań. Pieczony burak będzie doskonałym składnikiem zupy-kremu z mlekiem kokosowym albo sałatki z serem feta, szpinakiem i owocem granatu. Z pieczonej papryki również przyrządzimy wyborną zupę, doskonale uzupełni też smak domowego hummusu. Słodka marchewka i pietruszka oraz ziemniaki i seler mogą nam posłużyć do przygotowania pieczonych frytek, zdecydowanie lepszych niż te kupione w sklepie i usmażone w głębokim tłuszczu. Pieczone warzywa możemy też dodać do makaronu, przygotować z nich gęsty i aromatyczny sos lub dodać do orientalnego curry. Dobrym rozwiązaniem jest też ułożenie na blasze pokrojonych w kawałki warzyw, na przykład cukinii, papryki, cebuli i ziemniaków oraz zamarynowanych udek lub piersi z kurczaka. W ten sposób łatwo przygotujemy obiad „jednogarnkowy".

Pieczenie warzyw to świetny sposób na przełamanie kulinarnej rutyny. Warto eksperymentować zarówno z ich przyprawieniem jak i wykorzystaniem. Tak przygotowane warzywa zapewnią nam niezbędne witaminy i składniki odżywcze, a zachęcą do dalszych kuchennych eksperymentów.

Zobacz też: Skorzonera - właściwości zapomnianego warzywa

Skorzonera - właściwości zapomnianego warzywa

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń