Do góry

Newsy

Azjatycki eliksir długiego życia

Ryż, cały czas popularny w Polsce, jest składnikiem większości posiłków w Japonii. Czy spożywanie go w dużych ilościach w Kraju Kwitnącej Wiśni, gdzie ludzie słyną z długowieczności i dobrego zdrowia, jest przypadkiem ?

Fot.123rf

Ryż posiada wiele dobroczynnych właściwości. Jest przede wszystkim lekkostrawny, dlatego może być spożywany przez dzieci i osoby starsze. Nie obciąża żołądka i często jadany jest przy okazji zatruć pokarmowych.

Odchudza i...

Ryż jest świetnym składnikiem diety, także dla osób odchudzających się. Porcja 100 g ugotowanego ryżu, to około 93-112 kalorii. Po przyrządzeniu zwiększa on swoją objętość trzykrotnie, dzięki czemu na długo czujemy się syci i rzadziej sięgamy po przekąski. Ryż bogaty jest w błonnik, który poprawia trawienie i pozwala pozbyć się złogów pokarmowych, co zapobiega miażdżycy.

Ryż ma zbawienny wpływ na ciśnienie, obniża cholesterol oraz chroni przed cukrzycą. Łagodzi stres, chroni przed nowotworami, otyłością oraz osteoporozą. Wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn. Oprócz właściwości odchudzających, posiada także dużą ilość białka, które jest zbliżone składem do aminokwasów z grupy B. Odpowiadają one za równowagę psychiczną oraz chronią przed nowotworami. Ponadto, w porcji ryżu możemy znaleźć witaminy K, E, wapń, żelazo, potas oraz magnez, które wpływają na nasz układ odpornościowy, zmniejszają ryzyko przeziębień, wzmacniają kości oraz chronią przed działaniem wolnych rodników.

Jaki rodzaj ryżu wybrać?

Ryż posiada wiele odmian. Przy jego wyborze powinniśmy się kierować rodzajem obróbki, jakiej był poddawany. Najzdrowszy jest ryż brązowy. Posiada on więcej witamin i mikroelementów. Jedyną jego wadą jest długość gotowania - na przygotowanie ryżu razowego, potrzebujemy około 30 minut, w przeciwieństwie do ryżu białego, który gotujemy niecałe 15 minut.

Biały ryż jest poddawany szlifowaniu lub łuskaniu zewnętrznych osłonek, przez co jest pozbawiany dużej ilości białka i błonnika. Warto również zwrócić uwagę na inne odmiany ryżu, takie jak ryż jaśminowy - idealny do deserów i potraw egzotycznych, czarny - nazywany również ryżem "szlachetnym" - nadaje się do potraw z  owocami morza oraz ryż krótko - ziarnisty, używany do sushi.

Jak zaserwować ryż?

Coraz popularniejszy staje się olej ryżowy. Jest on pozyskiwany z otrąb ryżowych. Jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega - 3 i 6, które wpływają na zmniejszenie poziomu cholesterolu i trójglicerydów. Olej pozyskiwany z ryżu ma duże stężenie witaminy E, nazywanej witaminą młodości. Powstrzymuje działanie wolnych rodników oraz wygładza cerę i opóźnia procesy starzenia. Ryż możemy przyrządzać na wiele sposobów. Bardzo proste w przygotowaniu jest risotto grzybowe, a także sałatki, puddingi czy ryż z warzywami.

Ryż coraz częściej zastępuje w naszej kuchni ziemniaki czy makaron. Ten dobry nawyk na pewno wyjdzie nam na zdrowie i sprawi, że będziemy się lepiej czuli.

 

Jak gotować ryż, by był delikatny i sypki? na INTERIA.TV.

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń