Do góry

Newsy

7 powodów, dla których warto jeść jabłka

Jabłka to jedne z najpopularniejszych owoców w naszym kraju. Cenimy je przede wszystkim ze względu na fantastyczny smak. Jest jednak o wiele więcej powodów, dla których warto zwrócić na nie uwagę.

Najlepiej jeść jabłka ze skórką.      Fot. 123RF.COM/PICSEL


Powód 1: Dobre, bo polskie

Polskie pochodzenie jabłek, które kupujemy, oznacza dla nas nie tylko patriotyczny gest, ale także... zdrowie. A to dlatego, że polskie jabłka nie muszą dniami i tygodniami "leżakować" w transporcie - przekłada się to na dwie rzeczy: polskie jabłka kupowane w sezonie nie muszą być pokrywane grubą, tłustą warstwą wosku z konserwantami i środkami owadobójczymi, którą znamy np. z owoców cytrusowych, oraz są zrywane już po dojrzeniu i nie dojrzewają w transporcie - tak jak właśnie m.in. cytrusy. Oznacza to, że jedząc jabłka z polskich sadów nie musimy się martwić o konserwanty (ale trzeba jabłka myć przed jedzeniem - ze względu na możliwe opryski i zwykłe zanieczyszczenia). Warto wybierać jabłka, które wyglądają naturalnie, nie "plastikowo" - owoce bez jakichkolwiek skaz prawdopodobnie musiały przejść sporo interwencji ze strony plantatora.

 

Ciekawe przepisy z jabłkami w roli głównej znajdziesz w aplikacji mobilnej Smaker.pl. Kliknij i pobierz za darmo!

Pobierz aplikację mobilną Smaker! Kliknij!

 

Skąd jeszcze trafiają do nas jabłka?

Największym importerem jabłek do Polski w 2013 roku była Litwa. Na nasze stoły trafiają także m.in. jabłka niemieckie, węgierskie, austriackie, holenderskie, łotewskie, serbskie i włoskie. Dzięki temu, że polscy konsumenci coraz częściej wybierają polskie owoce, importujemy ich coraz mniej. Typowo polskimi odmianami są np. delikates, kosztela i ligol, starymi odmianami są również papierówka i malinówka. Stare odmiany uprawiane u nas mają tę zaletę, że są "przyzwyczajone" do klimatu w danym miejscu oraz odporne na typowe szkodniki - dzięki temu niekoniecznie wymagają dużych ilości oprysków, które są niezbędne przy tzw. nowych odmianach, które pozwalają na masową uprawę. Pamiętajmy, że jeśli nigdzie nie ma informacji o kraju pochodzenia jabłek, zawsze możemy zapytać o to sprzedawcę. Aby faktycznie wesprzeć polskich plantatorów po wprowadzeniu embarga, nasz wybór musi paść na krajową produkcję.

Kiedy jest sezon na jabłka? Teraz mamy sezon na odmiany takie jak: papierówka, piros, celesta, genewa. We wrześniu przyjdzie czas na antonówkę, a oprócz niej ciągle dobre będą odmiany celesta i piros. W październiku będzie wysyp pozostałych odmian, m.in. boiken, delikates, lobo, szampion, reneta, malinówka. Cały kalendarz warzyw i owoców znajdziesz tutaj.

 

odmiany jabłek


Powód 2: Wymiatają "brudy"

Pektyny zawarte w jabłkach - ale i w innych owocach i warzywach - skutecznie wymiatają wolne rodniki, które pojawiają się w organizmie pod wpływem toksyn (tych ze środowiska i np. z palenia papierosów), ale także podczas zwykłych procesów zachodzących w tkankach. Wolne rodniki wywołują uszkodzenia komórek, zwiększają także ryzyko pojawienia się raka.

Ale uwaga! Najwięcej pektyn znajdziecie w skórce! Nie obierajcie jabłek, ale dokładnie myjcie przed jedzeniem.


Tajemnice antyoksydantów. Kliknij!

antyoksydanty


Powód 3: Obniżają cholesterol

Polifenole i pektyny, najprawdopodobniej razem z błonnikiem (1), wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Działają tak przede wszystkim jabłka razem ze skórkami lub przeciery.

W badaniach wykryto, że:

- 550 g jabłek dziennie przez 4 tygodnie obniżyło poziom LDL ("złego cholesterolu") o 6,7 proc.;
- 22 gramów przecieru jabłkowego dziennie przez 4 tygodnie obniżyło poziom LDL o 7,9 proc.;
- 500 ml mętnego soku jabłkowego dziennie przez 4 tygodnie obniżyło poziom LDL o 2,2 proc.;
- 500 ml zwykłego soku jabłkowego dziennie przez 4 tygodnie podniosło poziom LDL o 6,9 proc. w stosunku do całych jabłek.

Jedzenie jabłek nie wpłynęło na HDL ("dobry cholesterol"), wagę ciała, stosunek obwodu talii do bioder ani na stany zapalne toczące się w organizmie.


Tutaj dowiesz się więcej o cholesterolu. Kliknij!

cholesterol


Powód 4: Jabłkowe odchudzanie

Jedno jabłko ma około 30-40 kcal i 1 gram błonnika, który wspomaga trawienie i sprawia, że szybciej czujemy się najedzeni. Warto wybierać jabłka na przekąskę czy drugie śniadanie, a także jako np. dodatek do płatków na śniadanie.


Temat specjalny: Sprytne odchudzanie. Kliknij!

owsianka z truskawkami


Powód 5: Dla zdrowia i urody

Jabłka pomagają w walce ze zbędnymi kilogramami, ale to nie jedyne profity, jakie nasza uroda może czerpać z tych owoców.

Jabłka są bogate w wapń oraz krzem, które wpływają na kondycję włosów oraz paznokci. Pektyny, które regulują trawienie i usuwają toksyny z organizmu, sprawiają, że cera jest piękna i gładka. Witamina C, która znajduje się tuż pod skórką działa na odbudowę zniszczonych komórek, co oznacza, że możemy dzięki nim przeciwdziałać pojawiającym się zmarszczkom.


Dieta na piękną cerę. Kliknij!

piękna cera


Powód 6: Bakterie nam niestraszne

Pomimo, że jabłka nie posiadają tak dużo witaminy C, jak cytrusy czy maliny, to są idealnym rozwiązaniem na poprawę odporności. Jabłka, oprócz witaminy C zawierają takie składniki mineralne jak cynk oraz mikroelementy, które sprzyjają produkcji limfocytów T, czyli białych krwinek, które są odpowiedzialne za ochronę organizmu przed chorobotwórczymi bakteriami i wirusami. Dodatkowo jabłka przyczyniają się do wytwarzania w jelitach flory bakteryjnej, która zapewnia odpowiednie pH oraz równowagę mikroorganizmów.


Powód 7: Efekt sypialniany

Codzienne jedzenie jabłek przez kobiety nie tylko pozytywnie wpłynie na ich zdrowie i urodę, ale również na doznania seksualne! Jak mówią badania z 2014 roku, jabłka są źródłem florydzyny, czyli związku bardzo podobnego do kobiecego estradiolu, który pełni bardzo ważną funkcję w kobiecym libido (3).

 

>> Najlepsze przepisy na dania z jabłek! Kliknij! <<


Więcej o jabłkach. Kliknij!

jabłka

Zobacz też: Gruszki | Sierpniowe przetwory | Etykiety na przetwory pdf

Anna Wiśniewska, Katarzyna Rybczyńska/Smaker.pl

Źródła:
1. Gitte Ravn-Haren i in. "Intake of whole apples or clear apple juice has contrasting effects on plasma lipids in healthy volunteers" [w:] "European Journal of Nutrition" 2013.
2. R. Sablé-Amplis, R. Sicart, R. Agid "Further studies on the cholesterol-lowering effect of apple in human. Biochemical mechanims involved" [w:] "Nutrition Research" 1983.
3.
T. Cai i in. "Apple consumption is related to better sexual quality of life in young women" [w:] "Archives of Gynecology and Obstetrics" 2014.

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (3)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe

zdjecie uzytkownika

Agropaczka 23 września 2014 Facetom wystarczyło przedstawić tylko punkt 7. Zamiast czekoladek od teraz partnerkom będą kupować jabłka ;)

3 Kto głosował? | Odpowiedz

zdjecie uzytkownika

grzybeq 01 sierpnia 2014 Zamiast walczyć z Putinem lepiej pociąć jabłka na drobne kawałki, wrzucić do gąsiora dodać drożdże piwne i trochę cukru i zamknąć szklanym syfonem pilnując, aby przez cały okres fermentacji była w nim woda. Następnie trzeba ów płyn ściągnąć, owoce można dodać do ciasta - taka szarlotka nieźle wymiata na imprezach :) Płyn zabieramy w podróż do Białowieży i w okolicach Hajnówki przerabiamy na "Ducha Puszczy"... Potem to już samo mocno stężone zdrowie :))) Oto mój przepis na jabłka. Pozdrowienia czytającym. Na zdrowie!

28 Kto głosował? | Odpowiedz

zdjecie uzytkownika

yarosh1980 01 sierpnia 2014 Jem jabłka, ale raczej bez skórki, o ile tylko się da oddzielić ją w ustach od miąższu. Przecież wszystkie jabłka są pryskane, więc logiczne, że na skórce musi osiadać najwięcej chemii. Tak więc radzę jeść jabłka bez skórki. Zresztą cenniejsze w jabłku są okolice gniazd nasiennych.

22 Kto głosował? | Odpowiedz

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń