Spis treści:
- Kulinarne trendy na 2023 według raportu Pyszne.pl
- Co będziemy jeść i pić według firmy Mintel?
- Inne kulinarne trendy na 2023
Jakie produkty i potrawy będą królowały na stołach Polaków w 2023 roku? Jak galopujący wzrost cen, wpłynie na nasze kulinarne wybory? Które gastronomiczne trendy będą oddziaływać na nasze zakupy spożywcze? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym artykule.
Sprawdź także: Sylwestrowe przekąski z tortilli. Proste i szybkie przepisy
Kulinarne trendy na 2023 według raportu Pyszne.pl
Co roku firma Pyszne.pl przygotowuje raport odnoszący się do Food Trendów. Zawiera w nim informacje m.in. o zwyczajach jedzeniowych Polaków, ale także o tym, jakie zjawiska aktualnie kształtują rynek i co będzie wpływało na trendy w najbliższym czasie.
Raport tworzony jest na podstawie analizy zachowań około 3,5 milionów użytkowników serwisu. Dodatkowo uzupełniony jest informacjami dostarczanymi przez globalny instytut badający trendy – WGSN, a także poprzez badania rynkowe, które odbywają się lokalnie i są prowadzone przez agencję badawczą Insight Lab.
Wyróżniono w nim 5 kulinarnych trendów:
- Małe przyjemności – jest to trend, który wskazuje, że coraz więcej konsumentów spożywa małe posiłki lub przekąski w ramach poprawienia sobie humoru, lub pocieszenia się podczas stresujących momentów. Około 30% Polaków zamawia tego typu posiłki z dostawą do domu. Szczególny wpływ na rozwój tego trendu miał okres lockdownu.
- Sprytna oszczędność – to zachowanie konsumentów wynikające przede wszystkim z pojawienia się pandemii oraz z obecnej sytuacji ekonomicznej na świecie. Polacy uczą się oszczędzać również w obszarze gotowania. Przykładem jest tu recykling potraw zamawianych online, ponieważ aż 43% badanych przygotowuje nowe posiłki z resztek zamówionego jedzenia.
- Świadome wybory – według opublikowanych danych, konsumenci są bardziej świadomi wpływu jedzenia na ich zdrowie, a także na środowisko naturalne. 41% respondentów potwierdza, że przywiązuje uwagę do tego, czy zamawiane danie przyrządzone jest z lokalnych produktów.
- Uczta dla zmysłów – coraz większa ilość konsumentów podchodzi do jedzenia, jako do czegoś, co nie tylko ma zaspokoić ich głód, ale także ma cieszyć ich oko wyglądem potrawy. Według badań 41% Polaków wybiera posiłek na podstawie zdjęcia, a nie opisu dania i jego składników.
- Moda na retro i eksperymenty z tradycją – według analizy coraz chętniej wraca się również do domowych smaków, równocześnie nie będąc w ich kontekście tradycjonalistami. Dawniej niektóre potrawy spożywało się tylko w wybrane dni w roku, a obecnie 46% Polaków potwierdza, że spożywa je również poza okresami świątecznymi.
Co będziemy jeść i pić według firmy Mintel?
Również eksperci z międzynarodowej firmy analitycznej Mintel przedstawili raport o tym, jakie obecnie panują kulinarne trendy i co będzie w najbliższym czasie wpływać na rynek.
Według ich badań popularnością będą się cieszyły produkty takie, jak:
- Produkty na pogodowe ekstrema – konsumenci potrzebują produktów, które ułatwiają przetrwanie zarówno upałów, jak i temperatur poniżej zera, a także ekstremalnych zjawisk pogodowych. Wpływa na to również fakt, że ostatnie lato było najgorętszym w historii Europy, więc niezbędne będą produkty, które pomogą się nawadniać, np. cukierki z elektrolitami. Oprócz tego, w związku z powodziami i innymi nietypowymi zjawiskami pogodowymi rośnie zapotrzebowanie na pełnowartościową żywność o przedłużonej przydatności do spożycia.
- Gdy zabraknie prądu – z racji tego, że ceny prądu wciąż idą w górę, oszczędzanie energii staje się koniecznością. Producenci żywności zaczną promowanie produktów, które można przygotować np. w kuchenkach mikrofalowych i które pomogą nam zużyć mniej prądu.
- Dieta dla mózgu – konsumenci poszukują również produktów, które wspomagają pracę mózgu, redukują stres oraz poprawiają koncentrację. Dodatkowo rośnie zainteresowanie kawą o niższej zawartości kofeiny. Popularne stają się także herbaty z magnezem, witaminą B, których zawartość szczególnie będą teraz podkreślać producenci na opakowaniach produktów. Oprócz tego chętnie sięga się po probiotyki i korzystne bakterie, które zawarte są w kiszonkach czy cykorii. Coraz popularniejsze stają się adaptogeny, które posiada ashwagandha czy różeniec górski.
- Korzyści dla zdrowia – informacja o tym, że produkty są dobre dla zdrowia konsumentów, będzie coraz częściej pojawiała się na opakowaniach. Będzie również podawana w sposób prosty i jasny. Szczególną popularność zyskają produkty, które mają naturalny skład lub wspomagają odporność. Producenci mają zamiar również informować na opakowaniu, że dany produkt pomaga zadbać o serce lub wspiera układ pokarmowy.
Inne kulinarne trendy na 2023
Oprócz tego wyznaczono również listę produktów, które mogą zyskać same w sobie na popularności w przyszłym roku. Należą do nich między innymi: miody z przyprawami, bezalkoholowe drinki i roślinne zamienniki np. jogurtów.
Dodatkowo popularnym smakiem w 2023 roku ma być smak ”swicy”, który oznacza zderzenie się słodkiego posmaku z ostrością. Często jest on używany w kuchni koreańskiej.
Dalej będziemy kupować również produkty, które stały się modne w ostatnim czasie, takie jak: napoje cold brew, różne odmiany grzybów, matcha, żywność funkcjonalna czy curry.
Zobacz także:
Zamocz śledzie w tym napoju z bąbelkami. Jeszcze nigdy nie były tak delikatne »
Największe błędy przy pieczeniu sernika. Ciasto pęka i kruszy się przy krojeniu »
Woda po ziemniakach i drożdże. Domowe odsiwianie last minute »