Nadrzędnym zadaniem Rady jest umacnianie pozycji Norwegii jako eksportera ryb poprzez działania zmierzające do zwiększenia popytu na norweskie produkty rybne. Do statutowych działań NSEC należą: wydawanie licencji dla eksporterów, udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji dla przemysłu oraz przygotowanie kampanii marketingowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym. W zakresie kompetencji Rady leży również budowanie i utrzymanie pozytywnego wizerunku norweskich ryb i owoców morza poprzez prowadzenie proaktywnej polityki informacyjnej oraz tworzenie odpowiednich programów.
NSEC prowadzi działania na rynkach kilkunastu państw. Główna siedziba oraz biura administracyjne znajdują się w Tromso, w Norwegii. Rada posiada również oddziały regionalne m.in. w: Niemczech (Hamburg), Francji (Paryż), Włoszech (Mediolan), Hiszpanii (Madryt), Rosji (Moskwa), Brazylii (Rio de Janeiro), Japonii (Tokio), Singapurze i Chinach (Pekin).
W Polsce NSEC prowadzi działania marketingowe od 1997 roku, stawiając sobie za cel zwiększanie świadomości Polaków na temat walorów zdrowotnych norweskich ryb i korzyści wynikających z ich konsumpcji. Wraz z początkiem tego roku koordynacje nad działaniami prowadzanymi w Polsce przejął oddział w Hamburgu, który zajmuje się również rynkami: niemieckim, belgijskim oraz holenderskim.
NSEC koncentruje swoją działalność na pięciu obszarach:
Marketing
Celem działań marketingowych, podejmowanych przez Radę, jest zwiększenie popytu na produkty rybne z Norwegii. NSEC tworzy kampanie marketingowe wspierające sprzedaż produktów, a także wspiera indywidualne działania promocyjne norweskich eksporterów. Dla poszczególnych kategorii produktów stworzone zostały zespoły doradcze, zapewniające kontakty z branżą.
Analiza Rynku
Rada zapewnia eksporterom i firmom z branży dostęp do szczegółowych badań, analiz rynkowych oraz informacji niezbędnych dla podejmowania decyzji o ekspansji, a także prowadzenia działalności na danym rynku. W tym celu NSEC ściśle współpracuje z innymi uczestnikami rynku, organizacjami, lokalnymi i norweskimi władzami oraz międzynarodowymi instytutami badawczymi.
Dostęp do rynków zbytu
Jednym z podstawowych zadań NSEC jest zapewnienie norweskim podmiotom takich samych warunków na danym rynku, jakimi dysponuje lokalna konkurencja. Specjalny system zapewnia informacje na temat kwot importu, stawek celnych i warunków handlu na danym obszarze.
Public Relations
NSEC jako agencja marketingowa norweskiego przemysłu rybnego, stawia sobie za cel ochronę i budowanie jego pozytywnego wizerunku. Podejmuje wszelkie niezbędne kroki w przypadku kryzysu lub innych zdarzeń, mogących negatywnie wpłynąć na postrzeganie norweskich ryb i owoców morza - zarówno w kraju, jak i za granicą.
Zarządzanie kryzysowe
NSEC stara się zapobiegać ewentualnym kryzysom. W przypadku zdarzeń, mogących negatywnie wpłynąć na postrzeganie norweskich ryb i owoców morza przygotowuje plany mające na celu ochronę interesów norweskich eksporterów. Co więcej, Rada udostępnia niezbędne informacje oraz współpracuje z organizacjami międzynarodowymi, instytucjami i jednostkami badawczymi oraz władzami - zarówno norweskimi, jak i lokalnymi.