Do góry

Newsy

Jak włączyć orkisz do diety?

Orkisz pod różnymi postaciami coraz częściej gości na naszych stołach. Warto włączyć go do jadłospisu, gdyż w niezwykły sposób wpływa on na nasze zdrowie.

Fot. 123RF/Picsel

Zobacz też: Najśmieszniejsze wpadki kucharzy

W ostatnim czasie pojawiły się badania naukowe potwierdzające to, co o orkiszu nasi przodkowie wiedzieli już od dawna. Okazuje się bowiem, że to niegdyś bardzo popularne zboże ma wiele prozdrowotnych właściwości, a jego spożywanie może wyjątkowo pozytywnie wpływać na nasz organizm. Pogląd ten głosili już średniowieczni mnisi i jak się okazuje, wcale nie byli w błędzie.

Orkisz, nazywany również jęczmieniem dwurzędowym, jest zdrowszy niż chociażby znacznie bardziej popularna pszenica. Znajdziemy w nim więcej pierwiastków oraz łatwo przyswajalnego białka. Zboże to stanowi źródło selenu, cynku, miedzi, witamin A, B, E i PP oraz zdrowych kwasów tłuszczowych, spośród których najważniejszym jest kwas linolenowy. Jest on niezbędnym elementem diety, a jego niedobory sprawiają, że skóra znacznie szybciej się starzeje, a rany trudniej się goją.

Pobierz aplikację smaker

Substancje zawarte w orkiszu mają działanie rozweselające i poprawiające nastrój. Dobry humor mogą zagwarantować także inne właściwości tego zboża. Ze względu na dużą ilość błonnika, jest ono naturalnym sprzymierzeńcem wszystkich osób, walczących ze zbędnymi kilogramami. Substancja ta nie tylko pobudza nasz metabolizm, ale również sprawia, że zdecydowanie dłużej czujemy się syci i nie mamy ochoty podjadać między posiłkami. Co więcej, orkisz obniża poziom złego cholesterolu oraz reguluje ciśnienie krwi, w związku z czym powinny sięgać po niego osoby, które mają problemy z układem krążenia.Jednak na tym nie kończą się prozdrowotne właściwości orkiszu.

Dzięki włączeniu go do diety, osoby cierpiące na cukrzycę mogą zażywać znacznie mniej insuliny, a pacjenci, którzy przeszli operację mogą szybciej powrócić do pełnej sprawności. Dodatkowo, spożywanie orkiszu zaleca się przy problemach z trawieniem, zwłaszcza w przypadku biegunek lub uciążliwych zaparć. Zboże to obniża również ryzyko występowania różnego rodzaju alergii, a zawarty w nim rodanid ma działanie przeciwzapalne i antybakteryjne, dlatego powinniśmy zadbać o jego obecność w diecie zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.

W jaki sposób włączyć to cenne zboże do codziennego jadłospisu? Z przepisami naszych użytkowników będzie to prostsze niż myślisz. Oto niektóre z ich propozycji.

 

1. Chleb orkiszowy na drożdżach

Fot. Pasjonata na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie lub tutaj.

2. Orkiszowe naleśniki

Fot. Futka na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie lub tutaj.

3. Orkiszowe bułki

Fot. Steve na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie lub tutaj.

4. Ciasteczka orkiszowe

Fot. Mimiwiki na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie lub tutaj.

5. Orkiszowe ciasto z rabarbarem

Fot. Ellie na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie lub tutaj.

6. Orkiszowe babeczki z żurawiną

Fot. DomowaPiwniczka na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie lub tutaj.

7. Kotleciki z białej kiełbasy i kaszy orkiszowej

Fot. Docherro na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie lub tutaj.

8. Pierś z kurczaka w orkiszowej panierce

Fot. Futka  na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie lub tutaj.

9. Zapiekanka orkiszowa ze szpinakiem

Fot. Maciejmozejko na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie lub tutaj.

 

Weź udział w Wielkim Konkursie Urodzinowym. Co miesiąc nowa szansa na nagrody!

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (1)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe

zdjecie uzytkownika

warkaz 26 listopada 2017 Ja tam wolę owoce w iqacai na chudnięcie. Orkisz tylko w chlebie, jakoś mi nie podchodzi.

0 Kto głosował? | Odpowiedz

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń