Do góry

Książki

A jak nie mięso to co?

Nauka mówi jasno: mniej mięsa w naszej diecie korzystnie wpływa zarówno na nasze zdrowie, jak i na środowisko. Mimo szczerych chęci dla wielu z nas ograniczenie mięsa w diecie wydaje się być niemożliwe.

Do decyzji o rezygnacji z mięsa najczęściej przyczyniają się zalecenia lekarskie lub ideologiczne przekonania. Mimo iż każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że zbyt częste jedzenie mięsa nie jest korzystne ani dla nas samych ani dla środowiska to wyeliminowanie go z diety wydaje się być nie lada wyzwaniem.

Chcesz ograniczyć spożycie mięsa, ale nie chcesz rezygnować z ulubionych dań? Boisz się, że szybko zatęsknisz za smakami, do których jesteś przyzwyczajony? Wątpisz, czy taka dieta może być pełnowartościowa i sycąca? Dla wszystkich osób, które stoją przed podobnymi dylematami powstała książka, która ma pomóc ograniczyć mięso w kuchni.

Smak mięsnych dań bez użycia mięsa? To możliwe!

„A jak nie mięso to co?" to książka autorstwa Doroty Jaworskiej, właścicielki serwisu pureveg.pl, która opowiada o zamiennikach mięsa, produktach, które z racji swoich właściwości odżywczych (soja, tofu, tempeh) lub tekstury i zdolności do łatwego wchłaniania aromatów przypraw (seitan, chlebowiec, yuba, groch) mogą się upodobnić w potrawach do mięsa.

W swojej książce autorka dobrała zarówno najpowszechniejsze produkty, używane jako zamienniki mięsa i łatwo dostępne w sklepach (suche strączki, tofu, białko teksturowane), ale również takie, które trafiają z reguły do koszyków wegetarian i wegan (tempeh, seitan, chlebowiec), a nawet, z racji konsystencji czy zapachu, są kupowane jedynie przez bardzo wąską grupę amatorów mocnych kulinarnych wrażeń (yuba, natto, tofu fermentowane).

Dorota Jaworska nie ukrywa, że po przejściu na weganizm tęskniła za smakiem mięsa. - Smak umami często jest określany jako pełny albo mięsisty - pisze w swojej książce. - Stanowi obok słonego, słodkiego, kwaśnego i gorzkiego piąty ze smaków, które odczuwamy. Zmieniając sposób odżywania, rezygnując z mięsa czy ograniczając je, pozbawiamy się jednego z pięciu ważnych smaków - umami. Jego nagły brak to powód silnej tęsknoty za wędlinami, pieczonym czy gotowanym mięsem, ale też żółtym serem, mlekiem czy jajkami, bo w kuchni naszego regionu to te produkty są głównym źródłem smaku umami - tłumaczy autorka i dodaje - Jeśli próbujesz ograniczyć ilość mięsa w swojej diecie, uzupełniaj potrawy o smak umami, będzie ci łatwiej i przyjemniej.

Autorka z tęsknoty za mięsem zaczęła tworzyć nowe wersje ulubionych dań bazując wyłącznie na roślinnych składnikach i szukając inspiracji w kuchniach z różnych stron świata. Opracowała zbiór 120 potraw, wśród których zawarła propozycje zarówno dla miłośników tradycyjnych smaków, jak i tych spragnionych nowych, zaskakujących receptur. W jej książce znajdziemy również porady i sprytne triki, jak przy użyciu przypraw i dodatków nadać potrawie mięsny smak!

Premiera książki będzie miała miejsce 29 stycznia 2020.

Dorota Jaworska

Weganka, kolekcjonerka tradycyjnych, naturalnie roślinnych przepisów z różnych stron świata. Miłośniczka tempehu, chlebowca i yuby. Tworzy autorskie przepisy z zamiennikami mięsa.

Przez lata, praca w korporacji zajmowała całą jej uwagę, a ugotowanie obiadu dla rodziny było kolejnym obowiązkiem. Po wykluczeniu z diety mięsa, tęskniąc za dawnymi smakami, zaczęła poszukiwać zamienników mięsnych dań. Obecnie jest współwłaścicielką roślinnych serwisów pureveg.pl i tempehmake.com, a gotowanie stało się jej pasją.

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń