Do góry

Newsy

Taka mała, a taka zdrowa – dlaczego powinniśmy cenić brukselkę?

Brukselka - jedni ją kochają, inni nienawidzą. Jeśli znajdujecie się w tej drugiej grupie, ten artykuł skierowany jest właśnie do was. Jest bowiem kilka ważnych powodów, dla których powinniśmy od czasu do czasu sięgać po to warzywo.

Fot. 123RF

Wiele osób nie przepada za brukselką, twierdząc że jest gorzka, ma nieprzyjemny zapach i właściwie nie bardzo nadaje się do jedzenia. Oczywiście, jasnym jest, że o gustach się nie dyskutuje, czasem jednak warto zrewidować swoje poglądy. Chociażby wtedy, gdy okazuje się, że pogardzane warzywo może doskonale wpływać na nasze zdrowie. Dlaczego powinniśmy polubić brukselkę? Przeczytajcie i sami zdecydujcie, czy warto.

1. Brukselka to świetne źródło witamin

Różnego rodzaju substancji odżywczych znajdziemy w tym warzywie co nie miara. Wśród nich znajdują się m.in. witaminy z grupy B, witamina A, E, H oraz K. Co ciekawe, wystarczy zaledwie 150g brukselki, aby w pełni pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę C. Ponadto, jedząc to warzywo dostarczymy do organizmu porcję cynku, manganu, fosforu, sodu, żelaza, potasu oraz wapnia.

2. Brukselka pomoże ci schudnąć

Jeśli staracie się zrzucić kilka zbędnych kilogramów, brukselka może być fantastycznym uzupełnieniem waszej diety. 100 g tego warzywa to zaledwie 30 kcal, dlatego też możemy spożywać je bez większych wyrzutów sumienia. Co więcej, brukselka zwiera w sobie także błonnik, odpowiedzialny za regulowanie trawienia, obniżenie poziomu złego cholesterolu oraz długotrwałe uczucie sytości.

3. Brukselka doskonale wpływa na układ nerwowy

W tym niepozornym warzywie znajdziemy całkiem sporą ilość witaminy B1. Powinniśmy dbać o odpowiedni poziom tej substancji w naszym organizmie, gdyż jej niedobory mogą prowadzić do zaburzenia czynności układu nerwowego - osłabienia, przewlekłego zmęczenia, zaburzeń pamięci, problemów z koncentracją, a w skrajnych przypadkach nawet do depresji.

4. Brukselka pomoże kobietom w ciąży

Kwas foliowy stanowi niezbędny element naszej diety. Szczególnie istotnym jest, aby spożywały go kobiety w ciąży, gdyż substancja ta znacząco wpływa na rozwój nienarodzonego dziecka, chroniąc je przed wieloma wadami rozwojowymi. Ponadto, składniki odżywcze i witaminy znajdujące się w brukselce, będą doskonałym uzupełnieniem diety każdej ciężarnej pani.

5. Brukselka zawiera cenny beta-karoten

Jedząc brukselkę, dostarczymy do naszego organizmu solidną dawkę beta-karotenu, który następnie zostanie zamieniony w witaminę A. Jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku, jednocześnie chroniąc go przed schorzeniami spojówek oraz rogówek. Dodatkowo, beta-karoten ma doskonały wpływ na kondycję naszej skóry.

6. Brukselka ma właściwości antynowotworowe

Warzywo to zawiera w sobie wyjątkowe związki azotowe, które odpowiadają za przemianę estrogenu oraz wydalenie jego nadmiaru z organizmu. W ten sposób znacząco obniża się ryzyko wystąpienia nowotworów macicy, jajników oraz piersi. Ponadto, zawarte w brukselce chlorofil, glukozynolaty i karotenoidy zmniejszają prawdopodobieństwo zachorowania na raka jelita grubego oraz żołądka.

7. Brukselka przedłuży naszą młodość

Za tę cechę brukselki odpowiadają kryjące się w niej silne przeciwutleniacze. Przeciwdziałają one starzeniu się komórek organizmu, wspierają naturalne mechanizmy obronne oraz likwidują różnego rodzaju stany zapalne.

 

Nie masz pomysłu na brukselkę? Skorzystaj z pomysłów naszych użytkowników! Aby zobaczyć przepis, kliknij w wybrane zdjęcie.

Makaron z brukselkaZupa z brukselkiBrukselka z ziemniakami (Rosenkohleintopf)

Tekst: Sylwia Cisowska/ Smaker.pl

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (4)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe

zdjecie uzytkownika

citroen5 19 stycznia 2016 Kiedyś nienawidziłam jej ale odkąd robje ją tylko ugotowaną i posypana czosnkiem. Pycha i bez tuczących dodatków jak bułeczka i masełko. Nawet moja córka ją pokochała :)

1 Kto głosował? | Odpowiedz

zdjecie uzytkownika

rutjolka 19 stycznia 2016 Aby brukselka nie byla gorzka trzeba ja zamrozic, co najmniej 30 minut, potem obgotowac 6 minut we wrzatku z godatkiem soli, cukru i odrobina octu. Odcedzic i polac zimna woda. A potem przyrzadzic wedle przepisu. Ja smaze na masle z bulka tarta, pysznosci

8 Kto głosował? | Odpowiedz

zdjecie uzytkownika

undefined-51 19 stycznia 2016 ja tam ja lubie tylko w polsce beukselka jest bardzo droga.

4 Kto głosował? | Odpowiedz

zdjecie uzytkownika

iskiereczka 19 stycznia 2016 tez jej nie lubilam do czasu ,az sprobowalam taka i teraz ja bardzo lubimy.Moze ktos sprobuje ten przepis-umyta i obcieta z koncowek brukselke dac na patelnie na ktorej rozgrzac sporo masla z przecisnietym czosnkiem,posypac gruboziarnista przyprawa np do stekow,mocno obsmazyc podlac kilkoma lyzkami wody ,nakryc i dusic ok 20 min.Wcale nie jest gorzka,trzeba tylko mocno obciac "glaby".Zastepuje ziemniaki jest tak syta

16 Kto głosował? | Odpowiedz

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń