Do góry

Newsy

10 mitów o kacu. Koniecznie przeczytaj przed sylwestrem!

Kac to stan wokół którego narosło mnóstwo mitów. Warto je poznać przed zbliżającym się wielkimi krokami sylwestrem!

Na co uważać podczas szampańskiej zabawy? Co pić, co jeść, a czego unikać? Fot. 123RF.COM


Mit 1. Na kaca pomaga kawa i „klin”

Kawa jest jednym z najgorszych możliwych wyborów jeśli chodzi o zwalczenie kaca. Może najwyżej jeszcze bardziej odwodnić organizm, co zaostrzy tylko nieprzyjemne objawy. To samo dotyczy wszelkich napojów zawierających kofeinę. Pamiętajmy też, że kofeina przyspiesza bicie serca, tak jak i alkohol. Razem mogą doprowadzić do zaburzeń rytmu serca.

Dodatkowa dawka alkoholu rano, czyli tzw. „klin”, może jedynie opóźnić nieuchronnie zbliżające się objawy kaca, ale na pewno ich nie osłabi. Nie jest to dobre rozwiązanie!

Poranek po porannej imprezie najlepiej rozpocząć szklanką wody pitą małymi łykami. Elektrolity uzupełnią też skutecznie napoje izotoniczne.

Mit 2. Aby uniknąć kaca trzeba zjeść coś tłustego przed snem

To fakt, tłuste jedzenie najlepiej ogranicza wpływ alkoholu na organizm (w porównaniu z posiłkami węglowodanowymi czy białkowymi). Ale jedzenie musi być już w żołądku zanim zaczniemy świętować. Przed snem po zakrapianej imprezie warto napić się wody, aby zmniejszyć odwodnienie. Jedzenie w niczym nam nie pomoże, może tylko dodatkowo obciążyć i tak już zajętą alkoholem wątrobę.

Mit 3. Trzeba wypić dużo, żeby mieć kaca

Niestety, aby mieć kaca nie trzeba się nawet upijać. Już kilka drinków może wywołać objawy takie jak ból głowy - wszystko zależy od konkretnego człowieka oraz od wybranego alkoholu. Nawet przy niewielkiej dawce warto więc zwrócić uwagę na odpowiednie nawadnianie organizmu - między każdym drinkiem pijąc wodę lub sok bez dodatku alkoholu.

Mit 4. Słabsze alkohole wywołają mniejszego kaca

Oczywiście, „syndrom dnia następnego” pojawi się bez wątpienia jeśli wypijemy dużo alkoholu. Jednak błędem jest uznanie, że np. kilka kieliszków wina nie wywoła kaca. Zawarte w winie taniny wywołują u niektórych osób bóle głowy już przy niewielkich ilościach. Bardzo „kacogenne" są również whisky, brandy, tequila, burbon i inne ciemne alkohole. Łagodniej działa piwo czy gin, a nawet wódka (porównując oczywiście nie objętość wypijanego trunku, a ilość samego alkoholu).

Mit 5. Najlepiej popijać czymś słodkim

Glukoza i fruktoza były przez jakiś czas uznawane za zapobiegające przykrym objawom kaca. Okazuje się, że faktycznie mogą ograniczać metabolizm alkoholu, ale nie mają żadnego wpływu na natężenie kaca. Ważne, aby w czasie zabawy nawadniać organizm - czy to za pomocą zwykłej wody mineralnej, czy soku owocowego.

Mit 6. „Jeśli nigdy nie mam kaca po czterech kieliszkach, to teraz też nie będę mieć”

Nasza odporność na działanie alkoholu jest oczywiście związana z indywidualnymi predyspozycjami organizmu. Ale są też inne czynniki, które na to wpływają. Kaca pogorszą na przykład:

  • pusty żołądek,
  • niewyspanie,
  • zmęczenie,
  • zwiększona aktywność w czasie upojenia alkoholowego,
  • palenie papierosów w czasie picia, odwodnienie,
  • słaba kondycja fizyczna (np. w czasie rekonwalescencji po chorobie).

Objawy kaca z reguły stają się intensywniejsze z wiekiem. Są też odwrotnie proporcjonalne do masy ciała. Po skutecznej diecie odchudzającej lepiej uważać z ilością wypijanego alkoholu.

Mit 7. Kac dotyka kobiety i mężczyzn po równo

Niestety, w przypadku alkoholu nie ma równości między płciami. Ogólnie rzecz biorąc to kobiety są bardziej narażone na skutki nadmiernego spożycia. Pijąc dokładnie to samo, kobiety mają większe niż mężczyźni stężenie alkoholu we krwi, a więc i efekty picia są następnego dnia silniejsze. Mężczyzn przed nadmiernym kacem chroni większa zawartość wody (i mniejsza tłuszczu) w ich organizmach oraz większa ilość substancji metabolizujących alkohol (dzięki temu alkohol jest szybciej rozbijany i wydalany poza organizm). Kobiety są też zwykle drobniejsze od mężczyzn - a mniejszy rozmiar wątroby oznacza, że organ ten słabiej poradzi sobie z alkoholem.

Mit 8. Kac to nic takiego

Alkohol ma na ludzki organizm działanie toksyczne. Kac to efekt odwodnienia, zaburzeń hormonalnych i ogólnego rozregulowania organizmu. Cytokiny, czyli białka odpowiedzialne za pobudzanie w razie potrzeby układu odpornościowego, pod wpływem alkoholu przestają działać prawidłowo. Nie zapominajmy, że zarówno alkohol, jak i jego skutki następnego dnia mają zły wpływ na pracę serca, co jest szczególnie ważne dla osób cierpiących na choroby związane z układem krwionośnym.

Mit 9. Kiedy we krwi nie ma alkoholu, można bez obaw siadać za kierownicę

Osoba cierpiąca na „syndrom dnia poprzedniego” może nie mieć we krwi śladów alkoholu - a jednak być w znacznie gorszej kondycji, zarówno psychicznej jak i fizycznej. Naukowcy potwierdzili, że kac zaburza umiejętności pilotów, kierowców i narciarzy, co zwiększa ich narażenie na wypadki. Pogarsza się refleks, koordynacja i umiejętność skupienia uwagi.

Mit 10. Istnieje skuteczny lek na kaca

Tak naprawdę nie istnieje w pełni skuteczny lek na wszystkie objawy kaca. Naukowcy Uniwersytetów w Exeter i Plymouth w Wielkiej Brytanii przeszukali wyniki wielu badań publikowane w różnych czasopismach naukowych i ogłaszane podczas konferencji naukowych w przeróżnych językach. Przeanalizowali eksperymenty testujące skuteczność opuncji figowej, ogórecznika lekarskiego czy karczocha, a nawet leku przeciw wymiotom.

W podsumowaniu opublikowanym w „British Medical Journal” napisali, że nie istnieje lek, który zapobiegałby wszystkim objawom kaca lub je skutecznie zwalczał.

Póki naukowcy nie odkryli w pełni skutecznego lekarstwa, najlepiej na kaca zadziała zdrowy rozsądek i umiar.

Anna Wiśniewska/Smaker.pl

Źródła:
Jeffrey G. Wiese, Michael G. Shlipak, Warren S. Browner „The Alcohol Hangover” [w:] „Annals of Internal Medicine” 2000.
Pittler M.H., Verster, J.C., Ernst, E. "Interventions for preventing or treating alcohol hangover: systematic review of randomized controlled trials" [w:] „British Medicine Journal” 2005.

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń