Do góry

Newsy

Naturalne soki z owoców są równie niezdrowe jak gazowane napoje?

Naturalne soki z owoców zaczynają być uznawane przez badaczy za równie szkodliwe, jak napoje gazowane. Jak jest naprawdę?

W jednej z angielskich szkół pojawił się nawet zakaz picia soków.      Fot. 123rf.com


Według zaleceń, powinniśmy jeść dziennie około 400 g (albo 5 porcji po 80 g) owoców i warzyw dziennie, dla zdrowia. Często zamiast owoców w formie stałej, wybieramy soki. Czy słusznie? Czy dają nam tyle dobrego, co surowe owoce?


Soki a odchudzanie

Pojawia się coraz więcej diet odchudzających, coraz więcej wiemy o naszym zdrowiu i o tym, jak świadomie planować odżywianie. Osoby dbające o zdrowie starają się omijać słodzone i gazowane napoje szerokim łukiem, a za to często sięgają po naturalne soki z owoców. To samo robią osoby odchudzające się. A mimo to rośnie liczba osób otyłych i z nadwagą: Jest ich już ponad 1,5 miliarda.

Picie soków zamiast jedzenia owoców niesie za sobą niestety pewne ryzyko dla osób odchudzających się. Według badań, jeśli zjemy w ciągu dnia pomarańczę, proporcjonalnie zmniejszamy ilość jedzenia później. Jeśli wypijemy sok… No cóż, wtedy jemy tyle samo. A przyjmujemy dodatkowy cukier i kalorie których w soku może być nawet tyle, co w normalnym posiłku. Według badań opublikowanych w "British Medical Journal", osoby które piją soki są w większym stopniu narażone na cukrzycę typu 2 (zobacz więcej na temat cukrzycy i diety przeciwcukrzycowej).

Najlepszym napojem dla osoby odchudzającej się jest woda. Ostatecznie zielona herbata.


Temat specjalny: Skuteczne odchudzanie. Kliknij!

kobieta mierzy obwód brzucha


Soki nas oszukują

Susan Jebb, rządowy doradca i kierownik grupy badawczej zajmującej się dietą i otyłością w Medical Research Council w Cambridge University powiedziała w "Sunday Times", że szklanka soku nie powinna być liczona jako jedna z pięciu rekomendowanych porcji warzyw i owoców. Tłumaczy to tym, że nie można porównywać działania owocu i soku. W soku znajduje się niemal tyle cukru, co w każdym innym napoju, także gazowanym i słodzonym (w owocach naturalnie występuje cukier). Cukier wchłania się bardzo szybko, żołądek nie ma co trawić, nie ma też poczucia sytości, które pojawia się po zjedzeniu owocu.

Nawet tak zwane "smoothies" czy "szejki" które ze względu na gęstszą konsystencję pozwalają poczuć sytość, nie są z nami do końca "szczere". Naukowcy ostrzegają, że po nich, tak jak po innych sokach, zjadamy później dokładnie tyle, ile zjedlibyśmy ich nie pijąc. Wydaje się nam, że wybieramy zdrową opcję, a tak naprawdę nieświadomie dodajemy sobie sporo zupełnie niepotrzebnych kalorii i cukru. Jeden koktajl może zawierać tyle cukru, co 6 pomarańczy albo duża cola. Ale spróbujmy zjeść te 6 pomarańczy!


Zobacz, jakie zaskakujące właściwości mają surowe pomarańcze. Kliknij!

rozkrojone pomarańcze


OK, ale tylko jedna mała szklanka

Azmina Govindji dietetyk i rzecznik prasowy British Dietetic Association mówi z kolei, że jedna porcja, 150 ml soku owocowego jest całkowicie w porządku jako jedna z pięciu porcji owoców i warzyw. Ale nawet ona ostrzega, by z nim nie przesadzać i nie pić cały dzień. Sugeruje też, by pić go z posiłkiem, aby poziom cukru we krwi nie skakał nam zbyt gwałtownie.

Sok owocowy może zawierać sporo witaminy C, nawodni tez organizm. Część z soków owocowych zawiera cenne dla zdrowia polifenole (które znajdziemy też oczywiście w surowych owocach), które mają właściwości zwalczające wolne rodniki. Według badań, pod kątem działania antynowotworowego najgorzej spisują się soki pomarańczowe i grejpfrutowe, jednymi z lepszych są soki z porzeczek, czerwonych winogron, aronii.

Ale pamiętajmy, że ilość cukru jaką nam dostarcza karton soku (nawet niedosładzanego) jest nam zwyczajnie niepotrzebna.

Problem z sokami sprzedawanymi jako w 100 proc. naturalne jest taki, że uznajemy, że skoro są naturalne, to są i zdrowe, a jeśli są zdrowe, to możemy je pić bez ograniczeń…


Zobacz, jak jeszcze oszukują nas etykietki. Kliknij!

kobieta z hamburgerem

Zobacz też: Szklanka soku do śniadania

Anna Wiśniewska/Smaker.pl

Źrodła:
theguardian.com
thesundaytimes.co.uk
Człapka-Matyasik, M., Fejfer, M., Gramza- Michałowska, A., Kostrzewa-Tarnowska, A., Jeszka, J. "Właściwości antyrodnikowe wybranych soków owocowych dostępnych na rynku polskim" [w:] "Problemy Higieny i Epidemiologii", 2011

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (2)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe

zdjecie uzytkownika

patafilar 15 maja 2018 Myślę, że najlepiej samemu sprawdzić i przekonać się o soki wpływają na zdrowie i urodę. Piję soki wg. wskazówek https://terapiasokami.pl/dlaczego-warto-pic-soki i zdrowie i wigor mi dopisuję. Oczywiście soki traktuję jako uzupełnienie diety, bo błonnik jest potrzebny. Soki wyciskam sam , nie kupuję w sklepie.

0 Kto głosował? | Odpowiedz

zdjecie uzytkownika

Nika7 22 marca 2015 Co za wierutna BZDURA! Po pierwsze, szklanka naturalnego soku owocowego, a więc przyrządzonego samemu w wyciskarce ma od 38 kcal do 180 kcal, więc wszystko zależy od rodzaju użytego owocu. Po drugie, z pulpy, czyli resztek, zostają same wióry, które nie mają już żadnej wartości odżywczej, więc wypijamy to, co najlepsze. Po trzecie, takie soki są bardzo gęste, jako że ląduje w nich także część miąższu, a więc także błonnik, przez co są syte, dzięki czemu dłużej nie jesteśmy głodni. Po czwarte, smoothie to nic innego jak zblendowane CAŁE owoce, więc jak zjem każdy owoc osobno, to ok, ale jak zjem je razem, to już nie ok? Gdzie logika? Naturalne soki czy smoothie to takie, które robi się w domu i wypija od razu po przyrządzeniu. Jeśli pod hasłem naturalne autor artykułu miał na myśli soki sklepowe etykietowane jako "naturalne", to powinien to zaznaczyć, żeby nie robić ludziom wody z mózgu. Ale ja nie będę zgadywać, co autor miał na myśli i do jakich rodzajów soków odnoszą się przytaczane wypowiedzi. Uznaję zwyczajnie cały artykuł za felerny...

16 Kto głosował? | Odpowiedz

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń