Do góry

Newsy

Zdrowie ukryte w marchwi

W przydomowym ogródku możecie wyhodować cudowne warzywa, które zapewnią wam moc witamin i substancji odżywczych. Przekonajcie się jak niepozorna marchew wpływa na nasze zdrowie.

Fot. 123RF

Marchew to jedno z najpopularniejszych warzyw na świecie. Czy wiedzieliście, że znanych jest ponad 60 odmian tej rośliny, a wykorzystuje się ją w niemal każdym zakątku naszego globu? Francuzki zwykły mawiać, że marchew to najtańszy kosmetyk i jak się okazuje, wcale się nie myliły. Jednak to nie wszystko. Wielokrotnie powtarzane badania wykazały, iż warzywo to ma również zbawienny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmy. Istnieją setki powodów, dla których warto wprowadzić marchew do swojej diety. Oto 7 najważniejszych.

1. Marchew czyni nas piekniejszymi

Dzięki licznym składnikom odżywczym zawartym w marchwi, dosłownie stajemy się piękniejsi. Jej regularne jedzenie, zdecydowanie poprawia włosów, paznokci, które staja się mocniejsze i mniej łamliwe. Jeśli marchewka często gości na waszym talerzu, zmarszczki przestaną być waszym zmartwieniem, gdyż zawarte w niej substancje opóźniają procesy starzenia się skóry. Cera stanie się bardziej promienista, wygładzone i lepiej odżywiona, a wy będziecie wyglądać zdecydowanie młodziej. Dodatkowo, dzięki beta-karotenowi, skóra nabierze zdrowszego kolorytu i będzie wyglądać na lekko opaloną.

2. Marchew pomaga dbać o zęby

Wizyty u stomatologa nie kojarzą ci się przyjemnie i starasz się ich unikać, gdy to tylko możliwe? Cóż, marchewka może ci w tym pomóc. Okazuje się bowiem, że warzywo to zabija szkodliwe bakterie w jamie ustnej, oraz zapewnia prawidłowe PH w jamie ustnej, a tym samym pomaga zapobiegać powstawaniu próchnicy oraz psuciu się zębów. Chyba sami przyznacie, że zjedzenie marchewki, jest znacznie przyjemniejszą formą dbania o zęby niż borowanie?

3. Marchew obniża cholesterol

Podwyższony cholesterol we krwi powinien być dla nas istotnym sygnałem alarmowym, gdyż może on doprowadzić do wielu poważnych schorzeń. Na szczęście, jesteśmy w stanie obniżyć jego poziom poprzez odpowiednią dietę. Wśród produktów, które specjaliści zalecają osobom z podwyższonym cholesterolem, znajdziemy m.in. marchewkę. Zawarta w niej celuloza pozwala skutecznie obniżyć poziom tej substancji we krwi, a tym samym chroni nas przed chorobami wieńcowymi i miażdżycą.

 

Zobacz też: Bataty - pyszna alternatywa dla ziemniaków

Bataty - pyszna alternatywa dla ziemniaków

 


Tytuł 4. Marchew pomaga schudnąć

Marchewka jest sprzymierzeńcem każdego, kto próbuje zrzucić zbędne kilogramy. W 100 gramach zawiera zaledwie 27 kcal, dlatego też idealnie sprawdzi się w roli przekąski między posiłkami. W tym wypadku najlepszym wyborem będzie surowa marchew, gdyż jej gotowana wersja ma wyższy indeks glikemiczny. Co ciekawe, pektyny zawarte w marchewce hamują proces wchłaniania się tłuszczów oraz pobudzają nasz metabolizm, dzięki czemu zdecydowanie łatwiej jest nam zrzucić wagę.

5. Marchew działa przeciwrakowo

Naukowcom udało się udowodnić antynowotworowe działanie m.in. brokułów, pomidorów, a nawet jajek. Jak się okazuje, do tej listy możemy dołączyć również marchew. Dzięki zawartości beta-karotenu oraz witamin A i C, wspiera funkcjonowanie naszego układu odpornościowego. W ten sposób pobudzana jest produkcja białych krwinek, walczących z różnego rodzaju chorobami. Ponadto, obecny w marchwi beta-karoten skutecznie blokuje związki rakotwórcze, co pozwala zapobiegać występowaniu nowotworów. Marchew do swojej diety powinni włączyć przede wszystkim palacze i osoby żyjące w zanieczyszczonym środowisku, gdyż dzięki jej właściwościom, ogranicza się wchłanianie szkodliwych substancji z dymu papierosowego i spalin.

6. Marchew ma właściwości przeciwzapalne

Gdy dopada nas ból, zazwyczaj sięgamy po różnego rodzaju farmaceutyki. Tymczasem może pomóc nam niepozorna marchewka. Wszystko to za sprawą jej właściwości przeciwzapalnych. Dzięki niej naturalnymi metodami poradzimy sobie z bólami głowy, brzucha oraz stawów. Marchew łagodzi różnego rodzaju stany zapalne, w tym te, pojawiające się na skórze, dlatego warto włączyć ją do swojej codziennej diety.

7. Marchew na lepsze trawienie

Jeśli twój układ trawienny płata ci figle lub masz kłopoty z wypróżnianiem, marchewka może pomóc rozwiązać te problemy. Ponieważ warzywo to zawiera w sobie sporo łatwo przyswajalnego błonnika, jedzenie marchwi jest doskonałym sposobem, aby usprawnić pracę jelit oraz pobudzić metabolizm. Co ważne, marchewkę możemy bezpiecznie serwować niemowlętom i nieco starszym dzieciom, w przypadku zaburzeń trawiennych.


Zobacz też: Zielony jęczmień – nowy hit żywieniowy? Kliknij!

Zielony jęczmień – nowy hit żywieniowy?

 

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń