Do góry

Newsy

Brokuły na zdrowie

Gotowane na parze lub w wodzie, smażone, a może na surowo? W zależności od sposobu przygotowania brokułów, dostarczamy do naszego organizmu różne składniki odżywcze. Jak zatem serwować to zielone warzywo, aby nie traciło cennych witamin, a do tego smakowało wybornie?

Fot. 123RF/Picsel

Brokuł najprawdopodobniej po raz pierwszy pojawił się na Cyprze. Jest to warzywo, które powstało w wyniku krzyżówek, nie znajdziemy go wolno rosnącego, występuje jedynie w uprawach. Każdy, kto ma ogródek, może pokusić się o jego zasadzenie. Należy wówczas pamiętać, aby roślina była wyeksponowana na słońce, osłonięta od wiatru i w miarę często podlewana.

Co kryją w sobie brokuły?

Odmiana kapusty warzywnej jaką jest brokuł, zwiera mnóstwo cennych dla zdrowia i urody witamin oraz minerałów. Sami z doświadczenia wiemy, że witamina C buduje odporność, a podawana w czasie infekcji, pomaga ją szybciej zwalczyć. Już jedna szklanka surowych brokułów, dostarcza do organizmu aż 84% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Warto wspomnieć, że to zielone warzywo zawiera także witaminy A, E i K, które sprawiają, że nasza skóra staje się bardziej sprężysta i pełna blasku.

Z innych dobrodziejstw warto wspomnieć o żelazie, wapniu i magnezie, których nie powinno zabraknąć w żadnej diecie. O obecność brokułów w żywieniu powinni zadbać cukrzycy. To one odbudowują bowiem uszkodzone naczynia krwionośne, a także zmniejszają ryzyko zawałów, czy wylewów powodowanych tą chorobą.

Brokuły z pewnością powinny zagościć również w menu sportowców i osób na diecie. Dostarczają białka, są niskokaloryczne - 100 g tego przepysznego warzywa to tylko 35 kcal. Dzięki dużej zawartości błonnika, po zjedzeniu brokułów mamy uczucie sytości, co zapobiega podjadaniu.

Profilaktyka antyrakowa

Od lat trwają badania dotyczące jednego ze związków chemicznych, który w sposób naturalny występuje w brokułach - sulforafanu. Udowodniono, że spożywanie brokułów i innych kapustnych warzyw zawierających wspomniany związek, zmniejsza ryzyko wystąpienia raka piersi, prostaty, żołądka i jelita grubego.

Warto wiedzieć, że aby brokuły nie traciły swoich cennych właściwości - w tym wspomnianych sulforafanów - należy je blanszować (zanurzyć na kilka minut) w wodzie o temperaturze 76 stopni Celsjusza. Można również, co jest najlepszym wyborem, jeść je na surowo. Pamiętajmy wówczas dokładnie umyć warzywo pod bieżącą wodą, tuż przed spożyciem.

Z czym łączyć brokuły?

Brokuły nie mają wyrazistego smaku, są raczej lekko mdłe. Jednak w połączeniu z czosnkiem, bryndzą czy twardymi serami jak np. feta, smakują wybornie. Użytkownicy Smakera mają sprawdzone przepisy na dania z tym warzywem. Oto kilka z nich.

1. Słonecznikowy zawrót brokuł

Fot. KulinarnaChwila na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

2. Sałatka z brokułem i ciecierzycą

Fot.SprytnaChochla na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

Reklama

 

 

3. Pasta z brokuła i jajka

Fot. Kasiek189 na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

4. Wegańskie pesto z brokuła

Fot. Kawa-z-mlekiem na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

5. Pulpety z indyka z brokułami

Fot. Futka na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń