Do góry

Newsy

Chrzan: dlaczego warto go jeść i co z nim zrobić?

W wielkanocnym koszyku chrzan symbolizuje gorycz męki Chrystusa. Jednak ma dla nas także zastosowanie praktyczne. Ze względu na szereg właściwości zdrowotnych zalecany jest osobom cierpiącym na otyłość czy nadciśnienie.

Fot. 123RF/Picsel

Jak chrzan wpływa na nasz organizm i z czym właściwie najlepiej go łączyć? Oto krótka historia jednej z najpopularniejszych przypraw w Polsce.

Kilka faktów o chrzanie

Chrzan znany był już w czasach starożytnego Egiptu i Rzymu, niemniej jednak za „ojczyznę" tej rośliny uważa się przede wszystkim regiony zachodniej Azji i Bałkany. Przyprawa najszybciej dojrzewa w klimacie umiarkowanym i na podmokłych terenach, dlatego największe jej skupiska i uprawy znajdziemy w zlewiskach mórz na półkuli północnej naszego globu.

Polski chrzan jest rośliną pospolitą. Występuje często pod alternatywną nazwą „słowiański żeń-szeń". Rośnie dziko na łąkach, a dla rolników często jest kłopotliwym chwastem (chrzan jest trucizną dla pasących się na nich krów).

Czym kierować się podczas zakupu świeżego chrzanu do kuchennej obróbki? Korzeń zdrowej, dojrzałej rośliny ma wewnątrz jasnokremowy kolor, jest twardy, bez widocznych fragmentów przesuszenia. Na skórce nie widać wzrastających kiełków lub marszczeń. Zrezygnuj z zakupu rośliny, jeśli dostrzegasz na niej rozległe, brązowe plamy czy zdrewniałe elementy. Nie warto wydawać pieniędzy również wtedy, gdy pod naporem paznokcia odsłonią się spod skórki zazielenione fragmenty.

Weź udział w konkursie "Wielkanoc z Floriną". Sprawdź co możesz wygrać!

Wartości odżywcze chrzanu: Po co włączać go do diety

Chrzan znany jest przede wszystkim ze swoich silnych właściwości antybakteryjnych i antygrzybicznych. Wielu ludzi uważa go - obok popularnego czosnku - za naturalny antybiotyk i często stosuje go w sytuacjach obniżonej odporności organizmu i w trakcie leczenia infekcji. Ale to nie wszystko.

Dla walczących z otyłością. Chrzan jest niskokaloryczny i prawie w ogóle nie zawiera tłuszczu. Dlatego możemy doprawiać nim większość potraw bez ryzyka, że w naszym organizmie odłoży się nadwyżka zbędnych produktów przemiany materii. Białko zawarte w chrzanie bezpośrednio bierze udział w budowaniu komórek i odżywianiu poszczególnych części naszego ciała.

Reguluje ciśnienie krwi. Chrzan jest również źródłem potasu - pierwiastka odpowiedzialnego m.in. za prawidłową budowę naczyń krwionośnych oraz obniżanie ciśnienia krwi. Stosowany jest w profilaktyce chorób układu krążenia, zmniejsza ryzyko udaru i zawału serca.

Wspomaga trawienie. Masz problemy związane z perystaltyką jelit? Cierpisz na częste zaparcia? Chrzan jest bogaty w substancje (tzw. fitochemikalia), które mają dobroczynny wpływ na funkcjonowanie gruczołów trawiennych. Ponadto jest bogatym źródłem błonnika, który wspomaga metabolizm i ułatwia pozbywanie się z organizmu toksyn, chroni przed miażdżycą i reguluje mikroflorę jelitową.

Oczyszcza organizm z toksyn. Chrzan ma działanie moczopędne. Dzięki niemu szybciej pozbywamy się z ciała szkodliwych produktów przemiany materii, a co za tym idzie - sprawniej pozbywamy się nadprogramowych kilogramów, a nasze nerki są oczyszczone i lepiej działają. Porcja chrzanu, dodana do tłustego i ciężkostrawnego dania (np. steka), minimalizuje zgubny wpływ tłuszczów na gospodarkę mineralną organizmu.

Roślina jest również znana ze względu na swoje właściwości rozrzedzające krew. Regularnie spożywana wspomaga również proces obniżenia złego cholesterolu w naczyniach krwionośnych.

Z czym najlepiej smakuje chrzan

Ze względu na bardzo specyficzny i intensywny smak, chrzan podaje się głównie w towarzystwie mięs. Idealnie współgra ze stekami, pieczenią, bitkami czy karkówką. Rzadziej polecany jest do dań na bazie delikatnego drobiu, jeśli jednak chcemy spróbować tego nietypowego połączenia, warto przygotować nieco bardziej stonowany w smaku sos chrzanowy na kwaśnej śmietanie i wywarze warzywno-mięsnym.

W okresie świąt Wielkiej Nocy chrzan to nieodłączny towarzysz jaj przygotowanych według najrozmaitszych przepisów, wędlin, kanapek, białych kiełbas, sałatek warzywnych lub surówek. Świetnie smakuje również w duecie z białym serem. Połączenie tych dwóch składników za pomocą śmietany, będzie doskonałym pomysłem na pastę do jaj lub dodatek do mięs czy zapiekanych ziemniaków.

Pobierz bezpłatny e-book ze świątecznymi przepisami. Kliknij!

Eleganckie święta

 







Wielkanoc z Floriną w formacie pdf

 

Kliknij prawym przyciskiem myszy i zaznacz "Zapisz element docelowy jako...", aby zapisać e-booka na dysku.

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń