Do góry

Newsy

Dieta na płodność mężczyzny

Płodność mężczyzny zależy od jakości nasienia. Naukowcy udowodnili, że nieodpowiednia dieta, stres i używki mogą pogorszyć jakość i zmniejszyć ilość plemników. Zobaczcie, jak powinien się odżywiać potencjalny tatuś!

Jak wygląda dieta na męską płodność?        Fot. 123RF.COM


Produkty na płodność to wcale nie jakieś tajemnicze zioła. Tak naprawdę najlepszym jedzeniem dla przyszłego rodzica są świeże warzywa i owoce, wszystko, co pełnoziarniste (np. pieczywo, ale też makaron), a także zdrowe, nienasycone i nieutwardzane tłuszcze roślinne i białko.


Chcesz mieć dziecko? Jedz ketchup!

Z badań wynika, że likopen, znany antyoksydant, pomaga w przypadku problemów z męską płodnością (u zdrowych mężczyzn). Najbogatszym źródłem likopenu jest... ketchup i sosy pomidorowe, ale także same pomidory.


Więcej o zaskakujących właściwościach ketchupu. Kliknij!

ketchup i pomidory


Nie daj się wolnym rodnikom!

Wszystko, co zawiera także inne antyoksydanty poza likopenem, będzie korzystnie wpływało na jakość spermy, a więc i na płodność mężczyzny. Bardzo silnymi antyoksydantami są witaminy C i E. Świetnym ich źródłem są cytrusy i inne surowe warzywa i owoce.

Zobacz więcej na temat źródeł witaminy C, takich jak:

pomarańcze,
papaje,
pigwy,
ananasy.

A także na temat źródeł witaminy E:

- ryb,
- oliwy,
- orzechów.


Nie jedz tłuszczów trans!

Tłuszcze trans źle wpływają na płodność, pogarszają stan naczyń krwionośnych, a nawet mogą wywołać raka. Nie polecamy ich nikomu, zwłaszcza osobom starającym się o dziecko.


Więcej o tłuszczach trans. Kliknij!

tłuszcz trans margaryna


Tłuszcze nasycone, czyli te pochodzące z mięsa, nie są tak szkodliwe jak tłuszcze trans. Wstępne badania na 99 mężczyznach sugerują jednak, że ich nadmiar w diecie sprawia, iż ilość plemników się zmniejsza.

Zdrowe tłuszcze

Zdrowe, nienasycone kwasy tłuszczowe pochodzące z olejów roślinnych i ryb działają korzystnie na zdrowie ogólne: zwiększają wrażliwość na insulinę, poprawiają profil lipidowy krwi (zobacz więcej na temat cholesterolu) i łagodzą stany zapalne. Według powyższych badań, wpływają także korzystnie na jakość plemników.


Mięso na płodność?

Zamiast wysoko przetworzonych mięs (takich jak wędliny, kiełbasy, fastfoodowe hamburgery) warto od czasu do czasu jeść warzywa strączkowe, które są równie bogatym źródłem białka. Dobrą alternatywą są również ryby, a szczególnie dorsze. Badania w tym kierunku trzeba pogłębić, pewne jest natomiast, że niezdrowa dieta negatywnie wpływa na zdrowie, a w efekcie i na płodność. Jeśli chodzi o samo mięso, to mięso czerwone i dobrej jakości może się okazać korzystne dla płodności.

Uwaga na produkty z soi! Ich nadmiar w diecie może negatywnie wpłynąć na ilość plemników, a więc pogorszyć płodność. Z badań nie da się na razie wyciągnąć jednoznacznych wniosków. Warto jednak mieć na uwadze, że jest taka możliwość.


Kwas foliowy jest nie tylko dla kobiet w ciąży

Okazuje się, ze kwas foliowy nie jest zalecany tylko kobietom w ciąży. Ten związek chemiczny, nazywany również witaminą B9, B11 i M, korzystnie wpływa na spermatogenezę, czyli na produkcję plemników, oraz na ich dojrzewanie. Gdzie można znaleźć kwas foliowy? Jego doskonałym źródłem są warzywa liściaste, takie jak szpinak, a także brokuły i szparagi. Mając go tylko w diecie, trudno go "przedawkować", jeśli jednak stosuje się suplementy diety, trzeba uważać na jego spożywaną ilość.


Minerały

Minerały takie jak cynk, selen i miedź, są niezbędne w diecie mężczyzny, który chce zostać ojcem. Co jeść, aby dostarczać ich sobie w diecie? Dobrym ich źródłem będą orzechy, ryby, owoce morza, sezam, czekolada i produkty pełnoziarniste. Także w przypadku minerałów trzeba uważać, by z nimi nie przesadzić - choć ich zbyt duże dawki zdarzają się głównie przy nadmiernej suplementacji.


Jakich minerałów najczęściej brakuje w diecie Polaków? Kliknij!

minerały w  diecie polaków i innych europejczyków


Co pić?

Kawa, herbata i alkohol to napoje, które nie służą płodności i najlepiej byłoby je ograniczyć. Do picia najlepsza jest woda. Dobrym napojem jest także mleko, ale uwaga! Powinno zawierać tłuszcz, nie sięgajmy po mleko odtłuszczone!

Uwaga na wagę

Nadwaga, otyłość i objadanie się to trzy czynniki zmniejszające płodność. Osoby ze znaczną nadwagą mogą cierpieć na zaburzenia hormonalne prowadzące do obniżenia poziomu testosteronu. Z kilku badań wynika, że po utracie wagi, wskutek ćwiczeń lub/i diety, płodność się poprawiała. Dlatego utrzymanie prawidłowej wagi i stosowanie zdrowej diety bywa kluczowe w staraniach o dziecko.


Dieta na męską płodność działa, ale z opóźnieniem

Produkcja plemników trwa 60-90 dni, a więc aby faktycznie wpłynąć za pomocą odżywiania na męską płodność, trzeba stosować dietę przez co najmniej tyle czasu.

Odpowiednia dieta może wspaniale wpłynąć na płodność, zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet. Należy jednak pamiętać, że jeśli u pary występują choroby czy zaburzenia utrudniające zajście w ciążę, dieta w ich przypadku będzie miała ograniczoną skuteczność.


Zobacz też 10 szokujących faktów o jedzeniu. Kliknij!

10 szokujących faktów o jedzeniu

Zobacz też: Dieta wspomagająca płodność
Źródła: health.harvard.edu ingentaconnect.com humrep.oxfordjournals.org


Anna Wiśniewska/Smaker.pl

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń