Do góry

Newsy

Jak jajka wpływają na nasze zdrowie?

Podobno podnoszą cholesterol, a ich częste jedzenie ma być prostym sposobem na nabawienie się sklerozy. Wokół jaj urosło wiele mitów, jednak w większość z nich nie powinniśmy wierzyć. Jak faktycznie wpływają na nasze zdrowie?

Fot. 123RF

Nie wiedzieć czemu, w naszym społeczeństwie panuje dosyć powszechne przekonanie, iż jedząc jaja zdecydowanie bardziej sobie szkodzimy niż pomagamy. Naukowcy postanowili rozprawić się z tym mitem, dogłębnie badając ich właściwości. Wyniki badań mogą was naprawdę zadziwić, gdyż okazuje się, że jaja są prawdziwą bombą witaminową, która niezwykle pozytywnie wpływa na nasz organizm. Oto kilka najbardziej interesujących faktów na temat jajek.


1. Jajka bardzo pozytywnie wpływają na wzrok

Wszystko to za sprawą luteiny i zeaksantyny - dwóch bardzo ważnych dla naszych oczu przeciwutleniaczy. Dzięki nim nasz wzrok jest chroniony przez wieloma zwyrodnieniami i chorobami, w tym przed zaćmą, uszkodzeniami siatkówki i zwyrodnieniem plamki żółtej. Niestety, badania wskazują, że Europejczycy spożywają zdecydowanie za mało luteiny, przez co są bardziej narażeni na różnego rodzaju choroby oczu. Najwięcej przeciwutleniaczy znajdziemy w żółtkach, dlatego też powinniśmy się postarać, aby jak najczęściej pojawiały się one w naszej diecie. Jedno żółtko może zaspokoić nawet 25% dziennego zapotrzebowania na witaminę A, która bardzo pozytywnie wpływa na nasz wzrok.


2. Jajka wcale nie wpływają negatywnie na poziom cholesterolu

Faktem jest, że jajka zawierają sporo cholesterolu, bo aż 200 mg. Jednak nie powinniśmy się tym bardzo przejmować. Cholesterol zawarty w jajkach nie ma dużego wpływu na jego ogólny poziom w naszym organizmie. Badania wskazują, że u większości osób nawet zjadanie kilku jajek tygodniowo nie wpływa negatywnie na poziom cholesterolu we krwi, ani nie zwiększa ryzyka wystąpienia zawału serca. Co więcej, naukowcy udowodnili, że jedząc jaja możemy wspomóc i uregulować pracę wątroby oraz podnieść poziom dobrego cholesterolu (HDL), chroniącego nas m.in. przed chorobami serca i udarem mózgu.


3. Jajka są prawdziwą bombą witaminową

Ze względu na zawartość bardzo dużej ilości witamin i składników odżywczych, jajka nazywane są naturalną multiwitaminą oraz jednym z najzdrowszych naturalnych produktów znanych człowiekowi. Co najważniejsze substancje zawarte w jajkach, są bardzo łatwo przyswajalne, przez co nasz organizm może z nich korzystać w bardzo efektywny sposób. Jedno jajko zawiera m.in. witaminę D, A, K, oraz witaminy z grupy B. Znajdziemy w nim także bardzo duże ilości selenu, który chroni czerwone krwinki i błony komórkowe przed szkodliwym wpływem wolnych rodników oraz poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego i tarczycy. Poza selenem, w jajkach znajdziemy również fosfor oraz, niezbędny kobietom w ciąży, kwas foliowy


4. Jajka zawierają dużo pełnowartościowego białka

Proteiny to jedne z najistotniejszych substancji dla naszego organizmu, gdyż są budulcem naszego organizmu. Jedno średniej wielkości jajko zawiera aż 6 gramów pełnowartościowego i łatwo przyswajalnego białka, podobnego do tego, które znajdziemy na przykład w mleku. Dzięki tej substancji nasz organizm może prawidłowo funkcjonować, a my możemy uchronić się przed wieloma poważnymi chorobami.


Zobacz też: W jaki sposób jedzenie udaje zdrowe? Kliknij!

W jaki sposób jedzenie udaje zdrowe? Kliknij!


5. Jajka zawierają cholinę

Cholina jest związkiem, wchodzącym w skład niektórych fosfolipidów. Ma bardzo duże znaczenie dla naszego organizmu, a do sprawnego funkcjonowania potrzebujemy jej bardzo dużo, bo nawet 4 gramy dziennie. Dlatego też warto zadbać o to, aby w naszej diecie pojawiały się produkty zawierające jak najwięcej tej substancji. Na szczęście jajka należą do tej grupy - w jednym znajdziemy ok. 100 mg tej substancji. Cholina stymuluje działanie naszego mózgu, reguluje pracę wątroby i nerek oraz pobudza metabolizm tłuszczów. Obecnie naukowcy starają się wykorzystać cholinę w leczeniu różnego rodzaju zaburzeń pracy układu nerwowego, np. w łagodzeniu objawów choroby Huntingtona lub choroby Alzheimera.


6. Jajka pomagają schudnąć

To prawda! Jajka są prawdziwym sprzymierzeńcem każdej osoby, która chce zrzucić zbędne kilogramy. Zawierają niedużo kalorii (jedno jajko na twardo to ok. 75 kcal) oraz bardzo mało tłuszczów nasyconych. Tak jak już wspominaliśmy wcześniej, jajka zawierają za to bardzo dużo substancji odżywczych, których nasz organizm bardzo potrzebuje w czasie diety. Dzięki nim dłużej czujemy się najedzeni i nie mamy ochoty sięgać po przekąski między posiłkami. Badania potwierdziły, że zjadanie jajek na śniadanie może przyczynić się do znaczącej utraty tkanki tłuszczowej. Temat ten został wielokrotnie zbadany i efekt był zawsze podobny - osoby zjadające rano jajka, chudły szybciej i więcej niż osoby, które na śniadanie zjadały inny posiłek o takiej samej wartości kalorycznej.


7. Jajka sprawiają, że warzywa są zdrowsze

Karotenoidy są naturalnymi przeciwutleniaczami i naturalnym źródłem witaminy A. Znajdziemy je między innymi w zielonych częściach warzyw, niektórych korzeniach oraz owocach. Jak się okazuje, dzięki jajkom wchłanianie karotenoidów staje się znacznie łatwiejsze, przez co spożywane przez nas warzywa są po prostu zdrowsze i mają bardziej pozytywny wpływ na nasz organizm. Wystarczy dodać do warzywnej sałatki 2 pokrojone jaja, aby znacząco zwiększyć jej wartości odżywcze.


8. Jajka mogą mieć działanie antynowotworowe

Naukowcom udało się pozyskać z jaj substancję nazywaną cystatyną, która może być doskonałym produktem, wspomagającym walkę z nowotworami. Badacze planują wykorzystać tę substancję do stworzenia wielu leków pomocnych w leczeniu chorób nowotworowych, układu krążenia oraz centralnego układu nerwowego. Badania nad cystatyną zaowocowały już 28 patentami, których realizacja może znacząco przyczynić się do walki z niektórymi poważnymi chorobami.


Zobacz też: 7 przypraw, które mają właściwości antynowotworowe. Kliknij!

7 przypraw, które mają właściwości antynowotworowe

 

Tekst: Sylwia Cisowska/ Smaker.pl

 

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (5)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe

zdjecie uzytkownika

Konto usunięte 09 kwietnia 2015 Kiedy przed laty spożywanie jaj, a w szczególności żółtek, zalecał dr. Jan Kwaśniewski, ten od tzw. diety optymalnej, wszyscy rysowali mu kółko na czole... I co? Jak teraz wyglądacie, mądrale?

61 Kto głosował? | Odpowiedz

zdjecie uzytkownika

destimo 09 kwietnia 2015 Polecam jeść jaja w postaci żółtko surowe, a białko usmażone. Ja jem taką właśnie mieszaninę półsurowych jaj zmieszanych z duszoną cebulą. Oddzielam żółtko od białka, smażę białko na sucho i mieszam z powrotem ze surowym żółtkiem. Jeśli ugotujemy jajko na miękko, to żółtko już nie będzie surowe, bo osiąga wysoką temperaturę podczas gotowania we wrzątku. Namawiam do jedzenia żółtek na surowo. Są lekkostrawne, poza tym tylko w surowych żółtkach jest lecytyna, która pozwala na odpowiednią dystrybucję cholesterolu do tkanek naszego ciała. Czyli niezbędny do życia cholesterol (nasz mózg składa się w 60% z cholesterolu!, nie wiem czemu każą nam się go bać) trafia nie do naszych żył powodując miażdżycę, ale do naszego ciała, gdzie jest potrzebny. Surowe żółtka to lekarstwo na miażdżycę! Jeśli usmażymy żółtka, to usmażymy też dobroczynną lecytynę, a cholesterol będzie zalegał w żyłach. Poza tym w ugotowanym żółtku jest siarczek żelaza, trująca dla nas substancja (jak myślisz czemu masz gazy po jajach na twardo?). Im mniej obróbki termicznej tym lepiej. Im bardziej surowe jedzenie, tym korzystniej dla naszego ciała. Odpowiedzi: 1 ▼

100 Kto głosował? | Odpowiedz

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń