Do góry

Newsy

Jakie właściwości mają kiszone warzywa?

Różnego rodzaju kiszonki bardzo często goszczą na naszych stołach, gdyż stanowią podstawę wielu, tradycyjnych dań. Kochamy ich smak, jednak rzadko zastanawiamy się nad tym, jak wpływają na nasze zdrowie.

Fot. 123RF/ Picsel

Chociaż w wielu krajach kiszone warzywa uznawane są za zepsute, my Polacy wiemy co dobre. Kiszone warzywa są bowiem nie tylko smaczne, ale również niezwykle zdrowe. Możemy traktować je jako naturalne i łatwo dostępne probiotyki, które doskonale wpływają na nasz układ odpornościowy. Kwas mlekowy, zawarty w różnego rodzaju kiszonkach, oczyszcza organizm i chroni przed wieloma chorobami.

Jednak to nie wszystko - badania wykazały również, iż wspomaga on trawienie, przyśpiesza przemianę materii oraz zmniejsza poziom cholesterolu. Okazuje się również, że sfermentowane produkty mogą nam pomóc dbać o linię. Zawierają sporo błonnika, dzięki któremu czujemy się najedzeni i nie mamy ochoty podjadać między posiłkami. Co więcej, warzywa podczas kiszenia stają się mniej kaloryczne, ponieważ zawarty w nich cukier zmienia się w dobroczynny kwas mlekowy.

Kto powinien uważać na kiszonki?

Mimo iż włączenie kiszonych produktów do diety przynosi nam mnóstwo korzyści, warto zapamiętać, że nawet w wypadku tak zdrowych produktów powinniśmy zachować umiar. Ze względu na wykorzystanie soli, kiszone warzywa zawierają w sobie całkiem sporą ilość sodu. Częste spożywanie dużych ilości tej substancji może być ryzykowne dla osób, które zmagają się z nadciśnieniem oraz chorobami układu krążenia. W ich wypadku, dzienna ilość spożywanych kiszonek powinna zostać skonsultowana z lekarzem.

Zobacz, jak łatwo możesz zarabiać ze Smakerem. Kliknij!

Zarabiaj na swoich przepisach!

Co nam dadzą ogórki kiszone?

Ogórki kiszone pojawiają się na naszych stołach równie często, co kiszona kapusta. Wyjdzie nam to na zdrowie, gdyż produkt ten wzmacnia nasz organizm, a do tego zwiększa jego odporność. Lekarze wskazują, że zawarte w nich substancje pozwalają walczyć z wahaniami nastrojów, rozdrażnieniem oraz depresją. Ich spożywanie szczególnie zaleca się osobom, chcącym zrzucić zbędne kilogramy. Podobnie jak inne kiszonki, ogórki pobudzają trawienie i poprawiają przemianę materii. Dodatkowo mają zaledwie 11 kcal w 100 gramach, więc możemy zajadać się nimi bez wyrzutów sumienia.

Nie ma to jak kiszona kapusta

Kiszona kapusta to podstawa wielu tradycyjnych dań kuchni polskiej. Kupując ją, powinniśmy wybierać tę sprzedawaną z beczki, gdyż jest ona najzdrowsza i posiada najwięcej wartości odżywczych. Kapusta stanowi cenne źródło witamin C, B, K, A i E, które pomagają w oczyszczeniu organizmu oraz budują naszą odporność. Ze względu na bardzo niską kaloryczność (ok. 20 kcal w 100 gramach) poleca się ją wszystkim osobom na diecie. Należy pamiętać, że podczas procesu kiszenia witaminy i substancje odżywcze z warzyw przenikają do soku, który także warto wprowadzić do swojej diety.

Koreański sekret długiego życia

Kimchi to koreańska potrawa, na której punkcie oszalał cały świat. Także w Polsce staje się coraz bardziej popularna, dzięki czemu możemy dostać ją w niektórych sklepach. Jest to pikantna kiszona kapusta chińska z dodatkiem przypraw i warzyw. Popularny magazyn „Health" uznał kimchi za jeden z najzdrowszych pokarmów na świecie. Wszystko to za sprawą szeregu witamin i pożytecznych bakterii, które znajdziemy w tej potrawie. Nic więc dziwnego, że przeciętny obywatel Korei Południowej w ciągu roku zjada około 18 kilogramów tego przysmaku.

Pobierz aplikację smaker

Kiszonki z nutą egzotyki

Kiszone cytryny to produkt, który powoli zyskuje coraz większą popularność w naszym kraju. To nieodłączny składnik wielu dań np. w kuchni arabskiej i marokańskiej. Z powodzeniem możemy dodawać je do sałatek, sosów, dressingów, zup oraz różnego rodzaju potraw mięsnych i rybnych. W ten sposób zapewnimy sobie doskonałe źródło soli mineralnych, witamin oraz substancji odżywczych, które mają zbawienny wpływ na pracę układu pokarmowego.

Co jeszcze możemy kisić?

Wbrew pozorom, kiszone warzywa to nie tylko kapusta i ogórki. W tym wypadku możliwości są właściwie nieograniczone. Do takiego przygotowania doskonale nadają się również pomidory, papryka, marchewki, dynia oraz buraki. Nasi wschodni sąsiedzi równie często kiszą czosnek, który następnie dodają do wielu potraw, a nawet traktują jako samodzielną przekąskę. Kisić możemy również owoce np. jabłka, gruszki i śliwki.

1. Kiszony kalafior

Fot. Beata1978 na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

2. Kiszona brukselka

Fot. FoodSafari na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

3. Kiszona kapusta

Fot. Befado na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

4. Kiszona dynia

Fot. FoodSafari na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

5. Kiszony koper włoski

Fot. Hajduczek-naturalnie na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

6. Kiszony czosnek

Fot. Kuchmariola63 na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

7. Kiszone rzodkiewki

Fot. Hajduczek-naturalnie na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

8. Ogórki kiszone

Fot. Anka1803 na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

9. Kiszone pomidory

Fot. AnkaGotuje na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

10. Kiszone buraczki

Fot. Cicacho50  na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

11. Kiszone warzywa korzeniowe

Fot. FoodSafari na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

12. Kimchi

Fot. Facetzprzepisem na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

Weź udział w Wielkim Konkursie Urodzinowym.

Co miesiąc nowa szansa na nagrody!

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń