Do góry

Newsy

Fakty i mity na temat soków

Dlaczego sok powinien znaleźć się w codziennej diecie? Czy soki tuczą? Jak opakowanie wpływa na jakość produktu i na czym polega proces pasteryzacji? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w naszym tekście.

Soki są tak samo zdrowe jak owoce lub warzywa

Fakt. Soki są produkowane wyłącznie ze świeżych owoców i warzyw najwyższej jakości, zatem wypicie jednej szklanki soku jabłkowego jest tak samo korzystne dla zdrowia, jak zjedzenie dojrzałego jabłka. Soki są również doskonałym źródłem witamin, tych samych, które znajdują się w owocach i warzywach, z których powstały. Na przykład szklanka soku pomarańczowego pokrywa ok. 50-60 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C, a sok marchwiowy przecierowy to źródło prowitaminy A i błonnika. Soki są również bogate w składniki mineralne, np. pomidorowy dostarcza do organizmu potas oraz likopen.

Soki to produkty tuczące

Mit. Przyczyną otyłości jest brak równowagi pomiędzy energią dostarczaną z pożywienia, a energią, którą organizm zużywa w czasie codziennej aktywności. - To - oznacza, że za tycie odpowiada głównie spożywanie zbyt dużej ilości kalorycznych produktów oraz brak ruchu. Warto również pamiętać o tym, że producenci soków owocowych nie dodają do nich cukru. -Jeżeli więc na etykiecie znajdziecie informację o tym, że - sok owocowy zawiera cukier, to jest to naturalnie występująca w owocach fruktoza. Podsumowując: regularne picie soków nie ma związku z występowaniem otyłości.

Niezależnie od rodzaju, soki mają podobne właściwości odżywcze

Fakt. Zarówno soki pasteryzowane (które mają dłuższy termin przydatności do spożycia), jak- i te powstające z soku zagęszczonego, mają podobne zawartości witamin i składników odżywczych do soków jednodniowych i świeżo wyciskanych.

Sok zawiera konserwanty i inne sztuczne dodatki

Mit. Wymagania dla soków są ściśle regulowane przepisami prawa. Nie można dodawać do nich substancji konserwujących, a także sztucznych barwników i aromatów, które nie zostały wyprodukowane z owoców lub warzyw. Jeżeli produkt zawiera takie substancje to znaczy, że nie jest to sok, ale napój. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że na opakowaniach soków nie ma informacji „nie zawiera konserwantów" czy „nie zawiera sztucznych barwników". Taka informacja może pojawić się na innych produktach do picia, ale nie na sokach. Dlaczego? - Ponieważ z założenia nie mogą zawierać substancji konserwujących.

Karton chroni sok przez zepsuciem

Fakt. Świeżość i smak produktów zależy w dużej mierze od tego, w jakim opakowaniu są przechowywane. Kartony stanowią doskonałą barierę dla światła i innych czynników zewnętrznych. Dzięki temu produkty w nie zapakowane (nie tylko soki, ale także napoje i produkty mleczne), są skutecznie chronione przed utratą cennych wartości odżywczych (nie tylko witamin i minerałów, ale także smaku i zapachu).

Warto dodać, że - produkty w kartonach nie zawierają żadnych konserwantów, gdyż przed zapakowaniem są pasteryzowane w podobny sposób, w jaki robiły przetwory nasze babcie.

Soki odwadniają i zakwaszają organizm

Mit. Warzywa i owoce niemal w 90 procentach składają się z wody. Zarówno te surowe, jak i w formie soków, dostarczają znaczące ilości substancji mineralnych - przede wszystkim potasu, który pomaga zachować ogólną równowagę elektrolityczną organizmu. - Zatem sok to produkt dostarczający organizmowi płynów, a dodatkowo niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu substancji odżywczych oraz bioaktywnych.

Pasteryzowanie szkodzi

Mit. Pasteryzacja jest procesem bezpiecznym i naturalnym, w trakcie którego eliminowane są bakterie i drobnoustroje, które powodują psucie się soków. Jednocześnie produkty pasteryzowane zachowują doskonały smak i najważniejsze - witaminy. Co ważne, dzięki zastosowaniu pasteryzacji, nie trzeba używać substancji konserwujących.

O tym, że należy zachować zdrową dietę bogatą w witaminy płynące z owoców i warzyw przypomina KUPS, czyli Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków. Jej członkowie, jako jedni z pierwszych, zachęcali Polaków do wzbogacenia diety o owoce, warzywa i soki. Głównym celem programu „5 porcji warzyw, owoców lub soku" jest informowanie Polaków - tych dużych i małych - o korzyściach wynikających z codziennego spożywania „5 porcji...". Program ten wdraża zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz jest zgodny z zaleceniami Rady ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia przy Ministrze Zdrowia.

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń