Do góry

Newsy

Czarne, czerwone czy białe - które porzeczki są najzdrowsze?

Każdego roku borykamy się z tym samym problemem: które porzeczki wybrać? Wszystkie są smaczne, ale czy równie zdrowe?

Fot. 123RF/Picsel

Smak świeżo zerwanych z krzaczka porzeczek dla wielu osób są jednym z najsłodszych wspomnień z dzieciństwa. Nic więc dziwnego, że tak z utęsknieniem wyczekujemy momentu, kiedy ten przysmak ponownie zagości w naszych sklepach. Po porzeczki warto sięgać nie tylko ze względu na smak, ale i właściwości odżywcze.

Co zyskujemy jedząc porzeczki?

Badania wskazują, iż porzeczki są wyjątkowo cennym źródłem witaminy C, która wzmacnia organizm oraz stymuluje układ odpornościowy. W 100 g tych owoców znajdziemy aż 181 mg tej witaminy, co stanowi ponad 250% naszego dziennego zapotrzebowania na tę substancję. Jest to aż czterokrotnie więcej niż w pomarańczach, a większe ilości tej witaminy zawierają w sobie jedynie owoce dzikiej róży.

Porzeczki są również bogatym źródłem antyoksydantów, które spowalniają procesy starzenia się komórek oraz zapobiegają ich mutacjom. Szczególnie cenne wydają się być obecne w porzeczkach flawonoidy, które są uznawane przez naukowców za sprzymierzeńca w walce z nowotworami. Co więcej, przeciwutleniacze pomagają nam obniżyć poziom złego cholesterolu we krwi, dzięki czemu możemy uchronić się przed miażdżycą, udarem, zawałem serca oraz innymi chorobami układu krwionośnego. Czarne porzeczki zawierają w sobie dużą ilość łatwo rozpuszczalnego błonnika. To właśnie on sprawia, że znacznie dłużej czujemy się najedzeni i nie mamy ochoty sięgać po przekąski między posiłkami. Co więcej, zapobiega on również nagłym spadkom poziomu cukru we krwi oraz szybkiemu wchłanianiu przez nasz organizm tłuszczów.

Substancje zawarte w porzeczkach mają również dobroczynny wpływ na pracę układu trawiennego oraz moczowego. Możemy stosować je w przypadku niestrawności, nerwicy żołądka, czy też zapalenia pęcherza.

Reklama

Nie tylko owoce

Chociaż najczęściej wykorzystujemy tylko owoce porzeczek, warto pamiętać, że także pozostałe części tej rośliny mają szereg prozdrowotnych właściwości. Na szczególną uwagę zasługują liście czarnych porzeczek, które dodaje się chociażby do kiszenia ogórków, w celu poprawienia smaku zalewy. Mało kto zdaje sobie sprawę, że z liści tych można przygotować również lecznicze wyciągi i okłady, które mają działanie przeciwzapalne, poprawiają krążenie i zmniejszają obrzęki. Poleca się je przede wszystkim w przypadku kolek, migren oraz nieżytów żołądka.

Medycyna ludowa wykorzystywała również korzenie porzeczek podczas leczenia infekcji górnych dróg oddechowych, nieprzyjemnych ukąszeń owadów, a nawet reumatyzmu czy też artretyzmu.

Czarne, czerwone a może białe?

Naukowcy są zdania, iż im porzeczki ciemniejsze, tym zdrowsze. Z tego względu zalecają jak najczęstsze spożywanie czarnych owoców. To właśnie w nich znajdziemy najwięcej antyoksydantów, witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie oznacza to, że białe i czerwone porzeczki pozostają za nimi daleko w tyle. Je także warto włączyć do codziennego jadłospisu, gdyż liczba substancji odżywczych jest w nich jedynie minimalnie niższa.

Jak wykorzystać porzeczki w kuchni?

Porzeczki do doskonały materiał na różnego rodzaju desery i ciasta. Warto jednak pamiętać, że na tym nie kończą się nasze możliwości. Owoce te idealnie nadają się na pyszne nalewki lub orzeźwiające koktajle. Co ciekawe, porzeczki doskonale podkreślają smak mięs, dlatego warto eksperymentować z nimi przygotowując także wytrawne dania.

Jeśli szukasz pomysłów na dania z porzeczkami, koniecznie przetestuj przepisy naszych użytkowników. Oto niektóre z ich propozycji.

 

1. Dżem z czarnej porzeczki

Fot. Babeczka35 na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


2. Nalewka z czerwonej porzeczki

Fot. Kuchmariola63 na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


3. Listkówka - nalewka na liściach porzeczki

Fot. Kuchmariola63 na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


4. Schab w glazurze z czarnych porzeczek

Fot. Hubcio na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


5. Ocet z czerwonej porzeczki

Fot. Konhambos na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


6. Fioletowe ciasto drożdżowe z czarnej porzeczki

Fot. Dorotaw na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


7. Kruche, szybkie ciasto z porzeczkami

Fot. Helenapon na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


8. Czerwona porzeczka do serów i mięs

Fot. Hajduczek-naturalnie na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


9. Buraczki z czarną porzeczką

Fot. Gregorhspeed na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


10. Porzeczkowiec

Fot. DomoweTorty na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


Zobacz, jak łatwo możesz zarabiać ze Smakerem. Kliknij!

Zarabiaj na swoich przepisach!

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (1)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe

zdjecie uzytkownika

Dionizos432 15 lipca Cyt."Co zyskujemy jedząc porzeczki?
Badania wskazują, iż porzeczki są wyjątkowo cennym źródłem witaminy C, która wzmacnia organizm oraz stymuluje układ odpornościowy. W 100 g tych owoców znajdziemy aż 181 mg tej witaminy. $0 lat temu norma C dla czlowieka byla 350mg dzisiaj 80mg wiadomo dlaczego.
Szczeniak jak sie urodzi to jego cialo wytwarza dziennie 500mg i prosze to sobie porownac do ciala czlowieka nawet malutkuego.

0 Kto głosował? | Odpowiedz

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń