Do góry

Newsy

Jak jedzą Polacy?

Odżywianie ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Możemy za jego pomocą poprawić wygląd, samopoczucie i funkcjonowanie organizmu. Możemy też doprowadzić do zaburzeń, takich jak cukrzyca, miażdżyca czy nadciśnienie. Jak podaje CBOS, większość z nas (aż 81 proc.) uważa, że odżywia się zdrowo. A mimo to aż połowa Polaków ma nadwagę, a ponad 70 proc. podjada niezdrowe przekąski.

Fot. 123RF.COM/PICSEL


Ponad połowa z nas ma nadwagę...

W sondażu ankietowani podawali swoją wagę i wzrost. Obliczenie BMI (wskaźnika masy ciała - zobacz, jak go obliczyć tutaj) i zakwalifikowanie poszczególnych osób do grupy o prawidłowej wadze, mających niedowagę, nadwagę i otyłych leżało po stronie CBOS. Pamiętajmy, że ankietowani mogli zaniżać swoją wagę czy też podawać wagę nieaktualną. Niemniej, wyniki mówią same za siebie: ponad połowa (51 proc.) badanych to osoby mające nadwagę, 46 proc. osób ma prawidłową wagę, 17 proc. to osoby otyłe (BMI powyżej 30). Niedowaga to problem 3 proc. ankietowanych.

Nadwaga częściej dotyczy mężczyzn, a jej ryzyko wzrasta a wiekiem. Jest to szczególnie niepokojące u mężczyzn, gdyż oni zaczynają tyć już w wieku 25-34 lat (osób z nadwagą w tej grupie wiekowej jest więcej niż tych z wagą prawidłową), podczas gdy kobiety - dopiero po 55. roku życia.

Więcej osób ma nadwagę niż prawidłową masę ciała. To niepokojące, bo im więcej nadmiarowych kilogramów mamy w postaci tłuszczyku, tym większe ryzyko chorób ukłądu krążenia czy cukrzycy. A co gorsze, zwiększająca się nadwaga z czasem może przerodzić się w otylość - a to jeszcze większe zagrożenie dla zdrowia.


...chociaż jemy "zdrowo"

Z innego sondażu CBOS, także tegorocznego, wynika, że przeważająca większość z nas uważa swoją dietę za zdrową i zbilansowaną. Równocześnie 72 proc. z nas podjada miedzy posiłkami słodycze i słone przekąski, a niemal połowa je gotowe dania (wysoko przetworzona żywność zazwyczaj jest dla nas niezdrowa, ale kluczowy jest w tym przypadku skład). Podjadanie, w porównaniu z badaniami CBOS sprzed kilku lat, jest coraz częstsze. Zaledwie 16 proc. respondentów przyznaje się do niezdrowej diety.

Na szczęście nie jest tak źle. Spójrzmy na przykład na nasze menu. Połowa ankietowanych codziennie je owoce i warzywa. 90 proc. Polaków je przynajmniej jeden ciepły posiłek dziennie, a 82 proc. je co najmniej trzy posiłki w ciągu dnia. Nieco mniej, bo 79 proc., codziennie pamięta o zjedzeniu śniadania.

Problemy z nadwagą mogą też oczywiście mieć swoje podłoże w zaburzeniach metabolicznych czy po prostu braku aktywności fizycznej. Dieta jednak jest bardzo ważnym czynnikiem.


Zobacz 10 największych śniadaniowych błędów Polaków!

Zobacz 10 największych śniadaniowych błędów Polaków!

Mimo dużego odsetka osób z nadwagą (jest ich więcej niż osób o wadze prawidłowej), diety odchudzające stosuje 2 proc. społeczeństwa - przy czym są to zarówno osoby z nadwagą, otyłością i wagą prawidłową. Niemal połowa ankietowanych w ogóle nie ogranicza sobie jedzenia - tyle samo osób stara się kontrolować ilość pożywienia (także w tym przypadku są to osoby z grupy otyłej, z nadwagą i o wadze prawidłowej).


Świąteczne obżarstwo

Tendencje do objadania się mamy przede wszystkim w czasie świąt. Aż 69 proc. Polaków przyznaje się do przejadania się w tym okresie. Rzadziej zdarza się to przy spotkaniach towarzyskich, podczas obiadów i kolacji oraz ...przy kieliszku.

Objada się w sumie - w różnych terminach i z różnych przyczyn - 79 proc. badanych. Do przejadania się mają tendencję osoby z nadwagą i otyłością, a także ci z wyższym wykształceniem.

35 proc. badanych kilkakrotnie miało poczucie, że powinni byli ograniczyć jedzenie - biorąc pod uwagę miesiąc poprzedzający badanie. To kobiety częściej miały takie przekonane. Z krytyką ze strony otoczenia, że zjedli zbyt dużo, spotykali się ankietowani otyli.


Jak szybko się nasycić i jeść mniej? Zobacz temat specjalny!

Jak szybko się nasycić i jeść mniej? Zobacz temat specjalny!


Coraz bardziej świadomi konsumenci

Z tegorocznego sondażu CBOS wynika, że coraz więcej osób czyta informacje zawarte na etykietkach. Najczęściej sprawdzamy datę ważności, ale i zdarza nam się sprawdzać skład kupowanych produktów. To dobre praktyki konsumenckie, warto, żeby weszły nam w nawyk.


Tutaj dowiesz się, jak czytać informacje na opakowaniach i nie dać się nabrać. Kliknij!

Tutaj dowiesz się, jak czytać informacje na opakowaniach i nie dać się nabrać. Kliknij!


Zwracajmy uwagę na dodatki do żywności, takie jak: syrop glukozowo-fruktozowy, benzoesan sodu, oraz słodziki i konserwanty.

Anna Wiśniewska/Smaker.pl

Sondaż CBOS „Zachowania żywieniowe Polaków” sierpień 2014.
Sondaż CBOS „Czy Polacy jedzą za dużo?” wrzesień 2014.

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń