Do góry

Newsy

10 zasad zdrowych Świąt

Jak zawsze będzie obficie: pachnące mięsa, gęste zupy, tradycyjne jajka, sałaty i sałatki, słodkie ciasta. O tym, co zrobić, aby Święta Wielkanocne nie okazały się dla nas zbyt „ciężkie” w skutkach, opowiada Iwonna Niegowska, żywieniowiec marki Knorr.

Fot, materiały prasowe

Rodzinne, świąteczne spotkanie z pewnością odbędzie się przy suto zastawionym stole i będzie mieć swój początek już z samego rana. Bowiem śniadanie wielkanocne to przegląd świątecznych pyszności, a wraz z nimi - mnóstwo kalorii, które dostarczymy organizmowi. Odpowiedzialne za to będą między innymi wędliny, kiełbaski, pasztety, jajka. Obiad, to czas, kiedy na stół „wjeżdżają" żurki i barszcze białe - najczęściej z kiełbasą, schaby, pieczenie, sosy. A na deser - kolejny kawałek mazurka. W międzyczasie - podjadamy sałatki z ciężkimi dressingami. To wszystko sprawia, że nasza wiosenna dieta odchodzi na chwilę w niepamięć. Czas zatem poznać kilka prostych sposobów, jak zachować zdrowy rozsądek przy wielkanocnym stole, a po świętach dobrze czuć się we własnym ciele. Oto 10 złotych zasad zdrowej Wielkanocy - radzi Iwonna Niegowska, żywieniowiec marki Knorr:

1. KUPUJMY MĄDRZE

Już na etapie zakupów możemy pomyśleć o tym, by podczas świąt zadbać o swój organizm. Zwracajmy uwagę na etykiety - to pomoże nam wybierać produkty bardziej dla niego korzystne: z mniejszą ilością cukru, soli i niekorzystnych tłuszczów nasyconych, np. chudsze kiełbasy, mniej kaloryczne składniki dressingów.

2. GOTUJMY

Wielkanocny stół to różnego rodzaju mięsa, głównie pieczenie, schaby, karkówki czy szynki. Zamiast kupować w sklepie gotowe produkty, przyrządzajmy je samemu - dzięki temu mamy świadomość, z udziałem jakich składników są przygotowywane, kontrolując na przykład ilość używanej soli.

3. ZASTĘPUJMY

Podczas gotowania możemy zadbać o to, by świąteczne potrawy nieco „odchudzić". Zamiast śmietany do zabielania zup, używajmy jogurtu naturalnego. Mięso nie musi być zanurzone w tłuszczu - jest mnóstwo sposobów, by przyrządzić go w bardziej korzystny dla naszego organizmu sposób: upiec w piekarniku w specjalnej folii czy udusić.

4. NAWADNIAJMY ORGANIZM

Dziennie powinniśmy wypić minimum dwa litry płynów. Dzięki temu w czasie posiłków też zjemy mniej. Pijmy tylko napoje niegazowane i bez cukru. Także zanim zasiądziemy do wielkanocnego śniadania, warto wypić szklankę wody.

5. MNIEJ ZNACZY LEPIEJ

Wielkanocny stół ugina się od specjałów - spróbujmy każdego, ale nakładajmy na talerze mniejsze porcje. W ten sposób unikniemy jedzenia na siłę, bo „trzeba spróbować wszystkiego".

6. JEDZMY WARZYWA

Planując wielkanocne dania, nie zapominajmy o warzywach - powinny one być składnikiem każdego posiłku. Tym bardziej, że święta przypadają na czas, kiedy w sklepach i na straganach są dostępne świeże warzywa. Lepiej nałożyć na talerz większą ilość „zielonych", zdrowych składników niż ziemniaków czy mięsa.

W jaki sposób warzywa mogą być obecne w wielkanocnym menu?

• Do śniadania podajmy sałatki na bazie rukoli czy szpinaku, ze świeżymi pomidorami. Pamiętajmy, że ich dressing nie musi być ciężki. Jako dodatki zaserwujmy świeże rzodkiewki, ogórka, kiełki. Uwielbiamy pasztety? Możemy w tym roku przygotować je z dodatkiem lub nawet na bazie warzyw. Doskonale smakować będą także warzywne farsze do jajek.
• Obiadowi musi towarzyszyć surówka - składniki ogranicza tylko nasza wyobraźnia.
• Przekąski? Mogą być to świeże chrupkie warzywa.
• Pod koniec świątecznego dnia jesteśmy już „tacy pełni", a jeszcze coś by się zjadło? Sięgnijmy po sałatki i surówki!

7. WYBIERAJMY

Będąc gościem wielkanocnego spotkania, skorzystajmy z możliwości wyboru, jaki daje świąteczny stół. Zamiast kolejnego kawałka mięsa, sięgnijmy po surówkę. Unikajmy ciast z lukrem i kremem, a spróbujmy tych z owocami. Zawsze najbardziej kaloryczne są torty!

8. KONTROLUJMY ILOŚĆ SOLI

Także podczas Wielkanocy pamiętajmy, że przeważnie zjadamy zbyt dużą ilość soli. A ta znajduje się nie tylko w zupie, która dosalamy, ale w różnego rodzaju produktach, w których jej przeważnie nie dostrzegamy, np. w chlebie, serach, wędlinach. Zwracajmy więc uwagę, by nie dosalać potraw. Niech ich smak dopełnią zioła.

9. ALKOHOL Z UMIAREM

Po alkohol sięgajmy z umiarem, grzecznie odmawiając kolejnego toastu.

10. RUSZAJMY SIĘ

Pamiętajmy o aktywności fizycznej! Po wielkanocnym śniadaniu najlepiej wybrać się na długi, rodzinny spacer.

Żródło: materiały prasowe

Polecane przepisy

Zobacz więcej

Komentarze do artykułu (0)

Dodaj komentarz

Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe
Bądź pierwszy. Napisz coś miłego!

Ostatnio komentowane przepisy

Rozwiń Zwiń